Tragicznie zmarli kierowcy, o których powinniśmy pamiętać!

Sporty motorowe od zawsze wiązały się z ogromnym ryzykiem. Nie wszyscy kierowcy biorący udział w wyścigach mieli szczęście. Część z nich przez swoją pasję pożegnała się z życiem.

Janusz KuligJanusz Kulig
Artur Kuśmierzak

Słynni kierowcy - Janusz Kulig

Urodzony w 1969 roku w Łapanowie polski kierowca rajdowy, który trzy razy zdobył mistrzostwo Polski w rajdach samochodowych (w 1997, 2000 i 2001 roku). Janusz Kulig był również dwukrotnym wicemistrzem Polski w latach 1998-1999 i wicemistrzem Europy w roku 2002. Zginął 13 lutego 2004 roku, gdy pokonywał swoim Fiatem Stilo przejazd kolejowy w Rzezawie.

Obraz

Słynni kierowcy - Marian Bublewicz

Obraz

Marian Bublewicz był kierowcą rajdowym o ogromnym potencjale. Świadczą o tym jego osiągnięcia w mistrzostwach Polski, w których aż 22 razy zajmował pierwsze miejsce na podium. W 1992 roku zdobył tytuł wicemistrza Europy. Ścigał się między innymi takimi samochodami, jak: Fiat 125P 1300, Opel Kadett GT/E, FSO Polonez 2000 Rally, Mazda 323 4WD czy Ford Sierra Cosworth 4x4, w którym zginął.

Źródło: autoklub.pl
Źródło: autoklub.pl

Do śmiertelnego wypadku doszło 20 lutego 1993 roku na odcinku specjalnym Złoty Stok w czasie 9. Zimowego Rajdu Dolnośląskiego. Kierowca i pilot Ryszard Żyszkowski na jednym z zakrętów stracili kontrolę nad autem i uderzyli w drzewo. Niestety, pomoc przyszła zbyt późno i z wypadku wyszedł żywy tylko pilot.

Słynni kierowcy - Ayrton Senna

Obraz

Właściwie Ayrton Senna de Silva, czyli jeden z najsłynniejszych kierowców Formuły 1 na świecie. Urodzony 21 marca 1960 roku w São Paulo Brazylijczyk przygodę z tym sportem rozpoczął w 1984 roku, kiedy to zadebiutował w barwach zespołu Toleman. W latach 1985-1987 Senna ścigał się bolidem Lotusa, a następnie w 1988 roku przesiadł się do samochodu McLarena.

Źródło: marciokenobi.wordpress.com
Źródło: marciokenobi.wordpress.com

Właśnie wtedy Ayrton po raz pierwszy zdobył tytuł mistrza w Formule 1. Brazylijczykowi udało się go uzyskać jeszcze dwa razy: w 1990 i 1991 roku. I na tym koniec. Weekend GP San Marino na torze Autodromo Enzo e Dino Ferrari (w Imoli) okazał się pechowy. Podczas piątkowego treningu poważnemu wypadkowi uległ Rubens Barrichello, w sobotnie kwalifikacje z życiem pożegnał się Roland Ratzenberger, a podczas niedzielnego wyścigu zginął Senna, uderzając przy prędkości 300 km/h w betonową barierę.

Słynni kierowcy - Hrabia Louis Zborowski

Urodzony w 1895 roku brytyjski konstruktor i kierowca wyścigowy, którego ojcem był bogaty polski szlachcic William Zborowski. Niewiele osób wie, że w 1920 roku hrabia wspomógł finansowo brytyjską markę Aston Martin, która miała wówczas kłopoty. Zborowski ścigał się raczej bez większych sukcesów, ale z wielką pasją i oddaniem. Zginął w 1924 roku na włoskim torze Monza.

Obraz

Słynni kierowcy - Richard Alexander Burns

Obraz

Słynny brytyjski kierowca rajdowy, który karierę zaczynał w zawodach Peugeot Challenge. W latach 1992-1993 dwukrotnie zdobył tytuł mistrza Wielkiej Brytanii, startując w Subaru Legacy. Brytyjczyk ścigał się również w barwach zespołu Subaru World Rally Team, ale dość szybko zmienił auto na Mitsubishi. W 1998 roku Burns powrócił jednak do Subaru i rok później zdobył tytuł wicemistrza WRC. To osiągnięcie udało mu się powtórzyć dwa lata później.

Obraz

Prawdziwy triumf przyniósł rok 2001, gdy Burns został mistrzem WRC. W latach 2002-2003 Brytyjczyk ścigał się Peugeotem, ale bez sukcesów. Niestety, u kierowcy wykryto guza mózgu, który okazał się śmiertelny. Richard zmarł dość szybko, bo 25 listopada 2005 roku. Jako jedyny z wymienionych kierowców nie zginął w poważnym wypadku.

Słynni kierowcy - Norman Graham Hill

Brytyjski kierowca wyścigowy i zarazem jeden z najlepszych kierowców, jakich kiedykolwiek nosiła nasza planeta. Hill jako jedyny kierowca w historii zdobył koronę sportów motorowych. W roku 1962 i w 1968 został mistrzem w Formule 1, w 1966 roku z zespołem Lola wygrał wyścig Indianapolis 500, a w 1972 roku jako pierwszy triumfował w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. W latach 1973-1975 kierował własnym zespołem Embassy Hill. Zginął 29 listopada 1975 roku w katastrofie lotniczej pod Londynem.

Obraz

Słynni kierowcy - Dan Wheldon

Kolejny Brytyjczyk, urodzony 22 czerwca 1978 roku w Emberton. Startował między innymi w wyścigach Indianapolis 500, w których w 2005 i 2010 roku zajął pierwsze miejsce. Wheldon był też najlepszy w 24-godzinnym amerykańskim wyścigu Rolex 24 at Daytona. Oprócz zwycięstw w pojedynczych wyścigach Brytyjczyk ma na swoim koncie wygraną serię Indy Racing League w 2005 roku. 16 października 2011 roku w czasie wyścigu w Las Vegas doszło do poważnego karambolu, w którym wzięło udział 15 aut, w tym samochód Wheldona. Niestety, kierowca nie przeżył tego zdarzenia.

Źródło: bleacherreport.com
Źródło: bleacherreport.com

Słynni kierowcy - Bruce McLaren

Wybitna postać, nie tylko kierowca wyścigowy, ale także inżynier, technik i wynalazca. Dwukrotny zwycięzca serii The Canadian American Challenge Cup w 1967 i 1969 roku. McLaren w 1966 roku triumfował też w wyścigu Le Mans. Nowozelandczyk w 1963 roku założył zespół Formuły 1 Bruce McLaren Motor Racing Ltd, znany obecnie jako McLaren. Bruce zginął 2 czerwca w 1970 roku w czasie testów McLarena M8D. Przyczyną wypadku był źle zamocowany spojler, który urwał się w czasie jazdy i auto wpadło w poślizg.

Źródło: http://www.tantusgalerie.de
Źródło: http://www.tantusgalerie.de

Słynni kierowcy - Jerzy Landsberg

Źródło: http://renaultgordini.hu
Źródło: http://renaultgordini.hu

Wielu fanów współczesnych rajdów może nie kojarzyć już takiej postaci jak Jerzy Landsberg i właśnie dlatego chcę o nim przypomnieć. Urodzony w 1947 roku Warszawianin w swojej karierze ścigał się w wielu zagranicznych rajdach, w tym między innymi w rajdzie Monte Carlo. Niestety, dobrze zapowiadający się polski kierowca rajdowy w 1978 roku miał poważny wypadek.

Źródło: http://www.krupa.info.pl
Źródło: http://www.krupa.info.pl

Podczas rajdu Elmot jego auto uderzyło w drzewo, w wyniku czego doznał poważnego urazu kręgosłupa. Miał wówczas dużo szczęścia: przeżył i po rehabilitacji dalej startował w rajdach. W 1979 roku w czasie rajdu Krokus, odbywającego się w okolicach Krakowa, na jednym z odcinków specjalnych zamiast skręcić, Landsberg pojechał prosto, wbijając się swoim Oplem Kadettem GTE w skarpę. Mimo akcji ratunkowej zmarł po przewiezieniu do szpitala w Nowym Sączu.

Słynni kierowcy - Colin McRae

Colin McRae to jeden z najpopularniejszych kierowców rajdowych lat 90. Na swoim koncie ma między innymi wygrany sezon w WRC w 1995 roku, tytuły rajdowego mistrza Szkocji (1988), Wielkiej Brytanii (1991-1992), a także wicemistrza Wielkiej Brytanii (1990). W rajdach jeździł autami Peugeot, Cosworth, Subaru oraz Ford. W swojej karierze wziął udział aż w 146 rajdach - 25 razy zajął pierwsze miejsce, a w 42 razy gościł na podium. 15 września 2007 roku Colin zginął w katastrofie lotniczej za sterami własnego śmigłowca.

Obraz

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił