Toyota żegna Suprę. Na pocieszenie dwie edycje specjalne

Obecna generacja Toyoty Supry zadebiutowała w 2019 r. i powoli zbliża się do końca swoich dni. Auto zniknie z oferty w 2025 r., lecz zanim do tego dojdzie, na rynek (niestety nie w Polsce) trafią dwie edycje specjalne.

Toyota Supra A90 Final EditionToyota Supra A90 Final Edition
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

Piąta generacja Supry, której internetowi znawcy nie raz zarzucali bliskie pokrewieństwo z BMW Z4 okazała się świetnym samochodem sportowym. Od dnia premiery w 2019 r. Suprę oferowano z sześciocylindrowym 3.0 generującym 340 KM. Rok później do gamy dołączył słabszy, dwulitrowy silnik o mocy 258 KM, a w 2022 r. w ofercie pojawiła się manualna przekładnia iMT.

Supra, niezależnie od wersji, zawsze spełniała pokładane niej oczekiwania, ciesząc osiągami i znakomitym wyważeniem. Niestety wszystko ma swój koniec - w 2025 r. auto zniknie z rynku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Supra - i co z tego, że z BMW?

Z tej okazji Toyota szykuje dwie edycje specjalne, w tym jedną finałową ograniczoną do zaledwie 300 egzemplarzy. A90 Final Edition czerpie z doświadczenia zespołu Toyota Gazoo Racing i jest inspirowana startami GR Supry w drifcie, wyścigach długodystansowych, NASCAR oraz rywalizacji aut GT4.

Toyota Supra A90 Final Edition
Toyota Supra A90 Final Edition © Materiały prasowe

Co najważniejsze, wersja ta wyróżnia się zwiększoną mocą, która wzrosła do imponujących 435 KM. Większy jest też moment obrotowy, wynoszący 570 Nm. Lepsze parametry przekładają się na osiągi - Suprą Final Edition pojedziemy 270 km/h.

Klienci powinni też docenić układ wydechowy Akrapovič i manualną skrzynię biegów. Na tym jednak nie koniec, gdyż w pakiecie dostaniemy też regulowane zawieszenie KW i szersze o 10 mm opony.

Toyota Supra A90 Final Edition
Toyota Supra A90 Final Edition © Materiały prasowe

Zwieńczeniem dzieła jest pakiet aerodynamiczny z dużym spojlerem i dodatkowymi wlotami powietrza, które znikają nieco wśród matowego, czarnego lakieru. Z czernią kontrastuje za to wnętrze - tunel środkowy i jeden z foteli wykończono czerwoną Alcantarą. Co ciekawe, drugie siedzenie jest czarne.

Lekkość przede wszystkim

Druga propozycja Toyoty bazująca na Suprze to wariant Lightweight Evo stworzony na bazie informacji i doświadczeń płynących ze strony klientów. Moc nie zmieniła się tu w stosunku do serii. Nadal otrzymamy 340 KM, choć bardziej rączych, gdyż poprawiono reakcję na gaz. Standardem jest też manualna skrzynia biegów.

Toyota Supra Lightweight Evo
Toyota Supra Lightweight Evo © Materiały prasowe

Poza tym Japończycy zmienili ustawienia aktywnego dyferencjału i geometrię zawieszenia. Wisienką na torcie są wydajniejsze hamulce Brembo ukryte za 19-calowymi, lekkimi felgami.

We wnętrzu tapicerka foteli łączy skórę z Alcantarą, a na zagłówkach umieszczono logotyp GR. O sportowy klimat dbają także czerwone przeszycia i pasy bezpieczeństwa, a także czerwone podświetlenie lewarka zmiany biegów.

Obie wersje zapowiadają się smakowicie. Niestety jest jeden problem - żadna z nich nie trafi na polski rynek.

  • Toyota Supra Lightweight Evo
  • Toyota Supra Lightweight Evo
  • Toyota Supra A90 Final Edition
  • Toyota Supra A90 Final Edition
  • Toyota Supra A90 Final Edition
[1/5] Toyota Supra Lightweight Evo Źródło zdjęć: Materiały prasowe | Toyota

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach