Toyota z największą liczbą patentów w dziedzinie autonomicznej jazdy

Jeszcze kilka lat temu fani motoryzacji nie mieli specjalnie czego szukać na targach elektroniki CES w Las Vegas, a dziś nie zabraknie tam żadnego producenta chcącego zabłysnąć również wśród fanów gadżetów i innowacji. Pojawiła się również Toyota, która choć w temacie autonomicznego prowadzenia – tematu numer 1 w branży – ma niewiele do powiedzenia, to oznajmiła wszem i wobec, że to nie prawda i że to oni są liderem w tym temacie. Jak to możliwe?

Obraz
Marcin Łobodziński

Gdyby liczba patentów świadczyła o osiągnięciach, Toyota rzeczywiście mogłaby zostać liderem w dziedzinie autonomicznej jazdy samochodów. Japoński producent zarejestrował ponad 1400 patentów z tej dziedziny - tak wynika z raportu opublikowanego przez Dział Nauki i Własności Intelektualnej koncernu medialnego Thompson Reuters, a przynajmniej z informacji prasowej jaka do nas dotarła bo raportu nie widzieliśmy. Toyota przesłała nawet wykresy prezentujące osiągnięcia 26 firm w dziedzinie… zgłaszania patentów.

Obraz

Japoński koncern zakomunikował ponadto, że pod koniec ubiegłego roku w Stanach Zjednoczonych powstał oddział Toyota Research Institute, który skupi się na rozwoju sztucznej inteligencji i technologii automatycznego prowadzenia pojazdów. To chyba czas najwyższy, bo brak w wyposażeniu nowej Toyoty Avensis aktywnego tempomatu może jeszcze nie da się określić mianem skandalu, ale już brak informacji o ustawieniu prędkości na tempomacie już tak. Przez ostatnie 2 lata Toyota nie zrobiła prawie żadnego postępu w dziedzinie systemów wspomagania jazdy poza systemem automatycznego hamowania wchodzącego w skład bardzo ubogiego pakietu Toyota Safety Sense. W jego skład wchodzi również układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, ale na przykład brakuje dużo bardziej przydatnego ostrzegania o pojazdach w martwym polu lusterek. Podsumowując, Toyota jest daleko za konkurencją w tej dziedzinie jeżeli to nie liczba patentów, ale liczba elementów wyposażenia stanowi o osiągnięciach firmy.

Pomimo to, Toyota przekonuje, że są liderami w branży i przeznaczą miliard dolarów na systemy zmniejszające ryzyko wypadku lub kolizji. Już teraz w Japonii działa system ITS Connect, który umożliwia komunikację pomiędzy pojazdami a urządzeniami infrastruktury drogowej. Jego zadaniem jest ostrzeganie o sytuacjach, który nie są w stanie dostrzec czujniki, na przykład ostrzegają podczas skrętu w lewo o czerwonym świetle na przejściu dla pieszych. To tak jakby w Europie system ostrzegał o czerwonym świetle podczas skrętu w prawo – w Japonii jest ruch lewostronny – choć podczas tego skrętu zwykle pali się zielone.

Co więcej, zdaniem Toyoty wyniki badania zespołu Reutersa to nie pierwszy sukces Toyoty w dziedzinie innowacyjności. W sierpniu Center of Automotive Management na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Niemczech opublikował raport, z którego wynika, że Toyota zarejestrowała najwięcej patentów na polu napędów samochodowych – 26 proc. wszystkich zarejestrowanych wniosków. Sukces? Rzeczywiście, w dziedzinie napędów, zwłaszcza niekonwencjonalnych Toyota jest mocna, ale z komunikatu firmy jasno wynika, że najmocniejsza jest w dziedzinie… rejestracji patentów.

Wybrane dla Ciebie

To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia