Toyota Aygo I (2005-2014) – opinie i typowe usterki

Potrzeba zbudowania taniego samochodu segmentu A skłoniła trzy duże marki do współpracy. Toyota wraz z Citroënem i Peugeotem przygotowały malucha, który miał wypełnić przede wszystkim rynek flotowy, ale i zaspokoić potrzeby osób, które potrzebowały drugiego autka do miasta. Odniesiono tak duży sukces, że powstała druga generacja. Dziś jednak przyjrzymy się pierwszej.

Toyota AygoToyota Aygo
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Toyota
Marcin Łobodziński
  • Roczniki: 2005-2014 (lifting 2008 i 2012 r.)
  • Ceny rynkowe: 8-25 tys. zł
  • Awaryjność: niska
  • Koszty utrzymania: niskie
  • Wersje nadwoziowe: hatchback 3- i 5-drzwiowy

Silniki w Toyocie Aygo:

W Toyocie Aygo pierwszej generacji stosowano silniki:

  • benzynowy 1.0 VVT-i (68 KM),
  • diesel 1.4 D-4D (54 KM)

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Toyota Aygo 1.0 VVT-i 69 KM, 2014 - test AutoCentrum.pl #122

Toyota Aygo I – podstawowe informacje

Mówi się o nich trojaczki z Kolina, czyli z czeskiego miasta, w którym wytwarzano Citroëna C1, Peugeota 107 i Toyotę Aygo. To technicznie i stylistycznie bliźniacze modele, choć wyglądem nieco się odróżniają. Typowi przedstawiciele segmentu A, oferowane od 2005 roku z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym do wyboru.

Toyota Aygo
Toyota Aygo © Materiały prasowe | Toyota

Poczyniono duże oszczędności przy projekcie samochodów, by je sprzedawać za możliwie najniższą cenę. Głównym odbiorcą w Polsce były floty, więc "z polskiego salonu" nie jest w tym przypadku akurat pożądanym pochodzeniem. Dobrze jest poszukać aut sprowadzonych i lepiej wyposażonych. Bazowe wersje nie miały nawet klimatyzacji. Natomiast żadne Aygo nie miało w tylnych drzwiach opuszczanych szyb – są tylko okienka uchylne. Ciekawym elementem jest też klapa bagażnika wykonana ze szkła. Pod nią znajduje się bagażnik o pojemności 139 litrów. Warto jeszcze podkreślić, że auto jest czteromiejscowe.

Toyota Aygo I – eksploatacja, opinie i usterki

Konstrukcja samochodu jest tak prosta, jak było to dopuszczalne w okresie produkcji i do przyjęcia dla europejskiego klienta. W tej prostocie tkwi sukces, ale i pewne bolączki, np. nieszczelności nadwozia czy łamiące się elementy. Mimo to auto nie nastręcza problemów, raczej nie koroduje, a do tego jest niezwykle tanie w naprawach.

Zwykle wspominane przez użytkowników usterki wynikają z intensywnej miejskiej eksploatacji na krótkich dystansach. Są to awarie rozruszników i alternatorów, rozładowanie akumulatora, zużycie sprzęgła czy przekładni kierowniczej. Luzy w zawieszeniu to z kolei efekt zastosowania delikatnych, lekkich elementów, choć tanich w wymianie.

Toyota Aygo
Toyota Aygo © Materiały prasowe | Toyota

Podobną prostotą, ale wysoką trwałością cechują się silniki. Benzynowa, japońska jednostka VVT-i zaprojektowana przez Daihatsu okazała się tak dobra, że trafiła również pod maskę drugiej generacji tych samochodów. Jakby tego było mało, kiedy francuskie marki zakończyły produkcję modelu, Toyota wykorzystuje w nieco zmodyfikowanej formie ten sam silnik w swojej Aygo X. Jest imponująco elastyczny i ekonomiczny jak na tak mały motor. O usterkach trudno mówić –jest to raczej zużycie niektórych części.

Drugą propozycją napędową jest diesel 1.4. Pomimo nazwy D-4D jest to motor HDI produkcji PSA –sama w sobie dość udany, ale nieco pozbawiony sensu, dlatego na wielu rynkach nie był nawet oferowany, albo wprowadzono go późno. Bez sensu, ponieważ niewiele niższe zużycie paliwa jest okupione mizerną dynamiką i ryzykiem potencjalnie drogiej awarii. Drogie są przede wszystkim naprawy układu wtryskowego i układu EGR. Na pocieszenie silnik ten ma proste doładowanie i nie wykorzystuje koła dwumasowego.

Do auta oferowano 5-biegowe przekładnie –ręczną i zautomatyzowaną SensoDrive. Ta druga nie sprawia dużych problemów, jeśli jest właściwie obsługiwana, ale raczej nie należy do polecanych. Mogą być problemy z jej naprawą.

Jeśli potrzebujesz małego, taniego samochodu na dojazdy lub krążenie po mieście, Toyota Aygo spisze się doskonale. Nawet nie musi być 5-drzwiowa, by spełniać takie zadania. Cieszy prosta mechanika i niskie koszty utrzymania, ale też mały spadek wartości.

Typowe usterki w Toyota Aygo I

  • drobne usterki wyposażenia (przełączniki, zamki, uszczelki drzwi)
  • przedwczesne zużycie sprzęgła
  • w dieslach usterki układu wtryskowego i EGR
  • korozja elementów pod autem (układ wydechowy, miska olejowa, tylna belka zawieszenia)

Czego szukać: wersji benzynowych

Czego unikać: wersji diesla i aut z polskiego salonu o nieznanej historii

Optymalna kwota na zakup: ok. 15 tys. zł

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach