Top 10 najczęściej kradzionych aut w Niemczech

GdV – niemieckie stowarzyszenie towarzystw ubezpieczeniowych - opublikowało raport dotyczący kradzieży aut na terenie Niemiec. Zawarto w nim liczbę skradzionych aut, w jakich miastach najczęściej znikały auta oraz na jakie samochody złodzieje decydowali się najczęściej. W pierwszej dziesiątce przeważają suvy, ale nie brakuje też sportowych aut.

W 2018 roku odnotowano w Niemczech najmniejszą liczbę kradzieży od czasów połączenia RFN i NRDW 2018 roku odnotowano w Niemczech najmniejszą liczbę kradzieży od czasów połączenia RFN i NRD
Źródło zdjęć: © fot. Eastnews/PIOTR KAMIONKA/REPORTER
Filip Buliński

W raporcie można przeczytać, że w 2018 roku liczba skradzionych aut nieznacznie przekroczyła 15 tys. (14 proc. mniej niż rok wcześniej). W Polsce w tym samym czasie według policyjnych statystyk zanotowano 9123 kradzieży. Nasi zachodni sąsiedzi łączną kwotę strat ocenili na 298 mln euro (ok. 1,28 mld zł). W połowie lat 90., gdy samochody znikały w najlepsze, a bardzo duża część z nich lądowała na terenie naszego kraju, notowano aż 100 tys. kradzieży rocznie.

W 2018 r. co piąta kradzież miała miejsce w Berlinie, gdzie zniknęło 2877 aut, co daje średni wynik 3,1 na 1000 samochodów. Na podium znalazł się także Lipsk (1,5 na 1000 aut) i Hamburg (1,4 na 1000 aut). Co ciekawe, na południu Niemiec zaobserwowane wyraźnie mniej kradzieży, niż w innych regionach. A jakie modele ginęły najczęściej?

Miejsce 10. - Audi RS6 Avant

7,1 skradzionych pojazdów na 1000 ubezpieczonych samochodów. W porównaniu z 2017 rokiem, złodzieje bardziej zainteresowali się rodzinnym ekspresem na kołach, który zanotował mało pożądany awans z 14. na 10. miejsce. Obecnie na rynek wchodzi nowa generacja RS6-ki, natomiast cena poprzedniej z salonu wynosiła ok. 500 tys. zł.

RS6 napędzany był przez 560- lub 605-konne, podwójnie doładowane V8
RS6 napędzany był przez 560- lub 605-konne, podwójnie doładowane V8 © fot. Rafał Warecki

Miejsce 9. - Toyota Prius+ Hybrid 1.8

7,7 skradzionych pojazdów na 1000 samochodów. W porównaniu z 2017 rokiem, Toyota spadła o 1 pozycję, ale wciąż wzbudza zainteresowanie złodziei. Ceny 136-konnej hybrydy zaczynają się od 141 900 zł.

Do napędu Priusa+ służy 99-konny benzyniak 1.8 bez turbo wspomagany przez 82-konny silnik elektryczny
Do napędu Priusa+ służy 99-konny benzyniak 1.8 bez turbo wspomagany przez 82-konny silnik elektryczny © fot. mat. prasowe

Miejsce 8. - Range Rover TDV6/SDV6

8,7 skradzionych pojazdów na 1000 samochodów. Rok wcześniej dostojny brytyjski SUV był tuż za podium – na 4. miejscu. W salonie przyjdzie nam za niego zapłacić od 370 tys. zł.

Pod maską zarówno SDV6 jak i TDV6 pracował 3-litrowy turbodiesel
Pod maską zarówno SDV6 jak i TDV6 pracował 3-litrowy turbodiesel © fot. Mateusz Lubczański

Miejsce 7. - Audi Q7 3.0 TDI

9,5 skradzionych pojazdów na 1000 samochodów. W 2017 roku suv z Ingolstadt zajmował 1. miesjce wśród najczęściej kradzionych aut. Na rynek właśnie wchodzi poliftingowa Q7. Ceny 286-konnego 50 TDI – odpowiednik poprzedniego oznaczenia 3.0 TDI o mocy 272 KM – zaczynają się od 330 tys. zł.

W salonach dostępna jest już Q7-ka po faceliftingu
W salonach dostępna jest już Q7-ka po faceliftingu © fot. Rafał Warecki

Miejsce 6. - BMW X6 xDrive 40d

11,1 skradzionych pojazdów na 1000 samochodów. X6-ka zyskała większą popularność wśród złodziei, ponieważ wskoczyła aż z 12. miejsca. Mowa tu oczywiście o poprzedniej generacji – F16. 313-konny turbodiesel kosztował w salonie co najmniej 370 tys. zł.

X6-ka zaliczyła w rankingu awans o 6 pozycji
X6-ka zaliczyła w rankingu awans o 6 pozycji © fot. mat prasowe

Miejsce 5. - Mercedes-Benz ML 63 AMG

11,8 skradzionych pojazdów na 1000 samochodów. Luksusowy suv spadł w porównaniu z 2017 rokiem z 2. na 5. miejsce. 525-konne 5.5 V8 z pewnością kusiło złodziei, którzy zamiast zapłacić w salonie nieco ponad pół mln zł, woleli zawinąć samochód z ulicy.

Mercedes-Benz ML został obecnie przemianowany na GLE
Mercedes-Benz ML został obecnie przemianowany na GLE © fot. mat. prasowe

Miejsce 4. - BMW X5 M50d

12,1 skradzionych pojazdów na 1000 samochodów i awans z 6. pozycji. Ponieważ statystyki dotyczą 2018 roku, mowa tu o poprzedniej generacji X5 – F12. Ceny topowego diesla BMW X5 (3.0 tri-turbo 381 KM) zaczynały się od 383 tys. zł.

Silnik diesla w BMW został wyposażony aż w 3 turbosprężarki
Silnik diesla w BMW został wyposażony aż w 3 turbosprężarki © fot. Mariusz Zmysłowski

Miejsce 3. - Toyota RAV4 Hybrid 2.5

13,5 skradzionych pojazdów na 1000 samochodów. Zaczynamy podium, a na jego trzecim stopniu, jeden z najpopularniejszych hybrydowych suv-ów. Toyota zaliczyła awans o 2 miejsca. Obecnie na rynku możemy spotkać już następną generację. W porównaniu z innymi autami, RAV4 nie kosztowała dużo – 135 tys. zł.

Toyota RAV4 jest jednym z najpopularniejszych suv-ów w Polsce
Toyota RAV4 jest jednym z najpopularniejszych suv-ów w Polsce © fot. Mariusz Zmysłowski

Miejsce 2. - BMW X6 M

14,6 skradzionych pojazdów na 1000 samochodów. Napędzany aż 575-konną jednostką V8 kolos, osiągał pierwszą setkę w zaledwie 4,2 s. Cena, gdy był nowy, wynosiła 560 tys. zł.

Blisko 2,5-tonowy suv rozpędzał się do setki w nieco ponad 4 sekundy
Blisko 2,5-tonowy suv rozpędzał się do setki w nieco ponad 4 sekundy © fot. mat. prasowe

Miejsce 1. - Mazda CX-5 2.2 D AWD

15,4 skradzionych pojazdów na 1000 samochodów. I dotarliśmy do końca. O dziwo zestawienie nie wieńczy żaden pochłaniacz autostrad, a samochód, który również w Polsce należy do grona najczęściej kradzionych aut. W 2017 roku, Mazda CX-5 również znalazła się na podium (3. miejsce). W salonie samochód można kupić, dysponując kwotą przynajmniej 139 tys. zł

Mazda CX-5 jest również w Polsce jednym z najchętniej kradzionych aut
Mazda CX-5 jest również w Polsce jednym z najchętniej kradzionych aut © fot. Marcin Łobodziński

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów