Zamówili 1000 samochodów. "Zapomnieli" zapłacić

Zazwyczaj, gdy mowa o kradzieży, wyobrażamy sobie zniknięcie auta spod domu pod osłoną nocy. Ale co jeśli dokonuje jej cały kraj, a chodzi o 1000 egzemplarzy samochodów Volvo? Cóż, taka historia też się wydarzyła...

Volvo 144
Volvo 144
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
Mateusz Lubczański

W latach 70. XX wieku Volvo już wyrobiło sobie renomę samochodu bezpiecznego i co najważniejsze – bezawaryjnego. Szwedzi szukali pewnych rynków eksportowych, a jednym z nich – co dzisiaj wydaje się nie do wyobrażenia – była Korea Północna. Wówczas był to kraj, w którym można było sporo zarobić, choć wymagało to inwestycji liczonych w latach, a nie miesiącach.

Stosunki dyplomatyczne zostały nawiązane w 1973 roku, a szwedzkie firmy zaczęły eksport na masową skalę. Jedną z nich było Volvo, które wysłało do Korei tysiąc egzemplarzy Volvo 144. Był tylko jeden problem – rząd Korei Północnej nie za bardzo chciał za nie zapłacić. Ani wtedy, ani później.

Radzieccy dyplomaci nazwali to największą kradzieżą aut w historii. Po części właśnie to sprawiło, że jeszcze w 2008 roku Korea "wisiała" za cały import ok. 234 mln euro. Nikt nie jest dłużny Szwedom więcej. Volvo otrzymało pieniądze od rządu, a ten nie może odzyskać zapłaty do dziś.

Volvo 144 było pierwszym "pudełkowatym" autem, które – jak sama nazwa wskazuje – było pierwsze z nowej serii, miało cztery drzwi oraz czterocylindrowy silnik. Jak stwierdził Duncan Lang, jeden z turystów będących w Korei w 2010 roku, takie auto dało się najpierw usłyszeć, później zobaczyć – ponieważ ruch samochodów jest znikomy.

A Volvo 144 passing the Kim Il Sung square in Pyongyang

Nie wiadomo ile z tych 144 jest jeszcze na drogach. Dostęp do części musi być jeszcze trudniejszy niż np. na Kubie. Nie zmienia to faktu, że na niektórych, nielicznych zdjęciach volvo wyglądają na zadbane.

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy