To koniec downsizingu? Porsche twierdzi, że norma Euro 7 da nam większe silniki

Szef sportowego działu Porsche udzielił niedawno ciekawego wywiadu, z którego można wysnuć dość zaskakujące wnioski. Zgodnie z przewidywaniami niemieckiego producenta norma emisji spalin może sprawić, że powrócimy do większych silników. Jak to możliwe?

Kolejna generacja 911 będzie mieć większy silnik? Trudno w to uwierzyć.Kolejna generacja 911 będzie mieć większy silnik? Trudno w to uwierzyć.
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Aleksander Ruciński

Frank-Steffen Walliser jest dyrektorem rozwoju pojazdów sportowych w Porsche. Niedawno udzielił on wywiadu magazynowi "Wheels", w którym poruszył temat nadchodzących norm emisji spalin Euro 7, mających wejść w życie w 2027 roku.

Jak twierdzi Walliser, nowe obostrzenia będą niemałą rewolucją, która może sprawić, że do łask znów powrócą większe silniki. Wszystko z powodu rzekomych ograniczeń mocowych dla poszczególnych jednostek.

Oznacza to (przynajmniej według szefa Porsche), że nowe normy będą zakładać górną granicę mocową np. dla silników trzycylindrowych, więc producenci będą mieli dwa wyjścia. Jedno z nich to oczywiście ograniczenie mocy. Drugim wydaje się zwiększenie pojemności silników i liczby cylindrów.

To absolutna odwrotność tego, do czego przez lata przyzwyczajała nas Unia Europejska, faworyzująca coraz to mniejsze, wysilone silniki z doładowaniem. Oczywiście tylko pod warunkiem, że zapowiedzi Wallisera się sprawdzą. Póki co bowiem nikt oficjalnie nie potwierdził tych informacji. Nie znajdziemy ich również na stronie komisji europejskiej dotyczącej planowanego wdrożenia norm Euro 7.

Gdyby nowe obostrzenia miały działać tak, jak twierdzi szef Porsche, szybko mogłoby się okazać, że przynoszą one skutek odwrotny od zakładanego, jakim jest obniżenie średniej emisji spalin. Trudno uwierzyć więc, by UE zamierzało zniweczyć wszystko, co dotychczas udało się osiągnąć na tym polu.

Z drugiej jednak strony, w wielu plotkach często jest cień prawdy, a Frank-Steffen Walliser jako człowiek z branży może wiedzieć coś, czego my jeszcze nie wiemy. Czas pokaże, czy jego zapowiedzi były słuszne. Tak, czy inaczej, producenci samochodów spalinowych powinni przygotować się na niełatwe czasy.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej