Test opon zimowych ADAC 2019. Nie tylko premium

Sezon wymiany opon zbliża się wielkimi krokami. Kierowcy, którzy muszą kupić zimowe ogumienie, stają przed problemem wyboru odpowiedniego modelu spośród bogatej oferty producentów. Pomocą w tym zadaniu są wyniki testu niemieckiego ADAC. Jak się okazuje, by mieć solidne ogumienie, nie trzeba sięgać na półkę premium.

Ważne jest nie tylko to, by opona miała wysoką notę, ale też to, by jej charakter odpowiadał naszym potrzebom.Ważne jest nie tylko to, by opona miała wysoką notę, ale też to, by jej charakter odpowiadał naszym potrzebom.
Źródło zdjęć: © PIOTR JEDZURA/REPORTER
Tomasz Budzik

Zasady oceny

Choć każda nowa opona posiada nalepkę z podstawowymi informacjami na jej temat, to niezależne testy ogumienia wciąż mogą powiedzieć znacznie więcej o własnościach konkretnego modelu opon. Jeden z najważniejszych testów jest co roku publikowany przez ADAC.

Niemiecki automobilklub ocenia opony w poszczególnych kategoriach i ogólnie. Za możliwości ogumienia przyznawane są noty o wartości liczbowej - im niższa, tym lepiej. Przydzielane są również ogólne noty słowne: "bardzo dobra" (odpowiednik szkolnej piątki), "dobra" (czwórka), "zadowalająca" (trójka), "wystarczająca" (dwójka) oraz "niewystarczająca" (jedynka).

Oto wyniki dla opon w rozmiarze właściwym dla samochodów segmentów B lub C.

185/65 R15 T - dobre

Dunlop Winter Response 2 - łączna nota: 2,1

Suchy asfalt: 2,3

Mokry asfalt: 1,9

Śnieg: 1,9

Lód: 2,5

Hałas: 2,7

Zużycie paliwa: 1,6

Nośność: 2,5

Cena za sztukę: 230 zł

Kleber Krisalp HP 3 - łączna nota: 2,3

Suchy asfalt: 2,1

Mokry asfalt: 2,3

Śnieg: 2,5

Lód: 2,5

Hałas: 2,8

Zużycie paliwa: 2,2

Nośność: 2,0

Cena za sztukę: 205 zł

Pirelli Cinturato Winter - łączna nota: 2,3

Suchy asfalt: 2,4

Mokry asfalt: 2,0

Śnieg: 2,4

Lód: 2,4

Hałas: 2,6

Zużycie paliwa: 2,4

Nośność: 2,5

Cena za sztukę: 220 zł

185/65 R15 T - zadowalające

Continental WinterContact TS860 - łączna nota: 2,6

Suchy asfalt: 2,5

Mokry asfalt: 1,8

Śnieg: 2,2

Lód: 2,6

Hałas: 2,6

Zużycie paliwa: 1,9

Nośność: 2,5

Cena za sztukę: 250 zł

Hankook Winter i*cept RS2 - łączna nota: 2,6

Suchy asfalt: 2,5

Mokry asfalt: 2,1

Śnieg: 2,5

Lód: 2,6

Hałas: 2,9

Zużycie paliwa: 2,6

Nośność: 2,0

Cena za sztukę: 180 zł

Michelin Alpin A4 - łączna nota: 2,8

Suchy asfalt: 2,2

Mokry asfalt: 2,1

Śnieg: 2,8

Lód: 2,3

Hałas: 3,0

Zużycie paliwa: 2,7

Nośność: 1,5

Cena za sztukę: 250 zł

Falken Eurowinter HS01 - łączna nota: 2,9

Suchy asfalt: 2,7

Mokry asfalt: 2,5

Śnieg: 2,9

Lód: 2,9

Hałas: 2,9

Zużycie paliwa: 2,0

Nośność: 2,5

Cena za sztukę: 190 zł

Vredestein Snowtrac 5 - łączna nota: 3,0

Suchy asfalt: 3,0

Mokry asfalt: 2,8

Śnieg: 2,7

Lód: 2,4

Hałas: 3,1

Zużycie paliwa: 1,8

Nośność: 2,5

Cena za sztukę: 210 zł

Goodyear UltraGrip 9 - łączna nota: 3,1

Suchy asfalt: 2,5

Mokry asfalt: 1,9

Śnieg: 3,1

Lód: 2,5

Hałas: 2,7

Zużycie paliwa: 2,2

Nośność: 2,5

Cena za sztukę: 230 zł

Nokian WR D4 - łączna nota: 3,1

Suchy asfalt: 3,1

Mokry asfalt: 2,9

Śnieg: 2,0

Lód: 2,3

Hałas: 2,9

Zużycie paliwa: 1,7

Nośność: 3,0

Cena za sztukę: 215 zł

Gislaved Euro*Frost 6 - łączna nota: 3,2

Suchy asfalt: 2,8

Mokry asfalt: 3,2

Śnieg: 2,7

Lód: 2,3

Hałas: 2,6

Zużycie paliwa: 1,9

Nośność: 2,5

Cena za sztukę: 170 zł

Kumho WP51 Wintercraft - łączna nota: 3,2

Suchy asfalt: 2,7

Mokry asfalt: 2,8

Śnieg: 3,2

Lód: 2,4

Hałas: 3,2

Zużycie paliwa: 2,3

Nośność: 3,0

Cena za sztukę: 170 zł

Viking WinTech - łączna nota: 3,2

Suchy asfalt: 2,5

Mokry asfalt: 3,2

Śnieg: 2,5

Lód: 2,3

Hałas: 2,7

Zużycie paliwa: 2,1

Nośność: 2,5

Cena za sztukę: 180 zł

185/65 R15 T - wystarczające

Sava Eskimo S3+ - łączna nota: 2,6

Suchy asfalt: 3,6

Mokry asfalt: 2,8

Śnieg: 1,9

Lód: 2,3

Hałas: 2,7

Zużycie paliwa: 2,0

Nośność: 2,0

Cena za sztukę: 190 zł

185/65 R15 T - niewystarczające

Toyo Snowprox S943 - łączna nota: 5,1

Suchy asfalt: 3,0

Mokry asfalt: 2,6

Śnieg: 5,1

Lód: 2,5

Hałas: 2,6

Zużycie paliwa: 2,1

Nośność: 2,0

Cena za sztukę: 190 zł

Davanti Wintoura - łączna nota: 5,5

Suchy asfalt: 3,4

Mokry asfalt: 5,5

Śnieg: 3,8

Lód: 2,2

Hałas: 2,8

Zużycie paliwa: 1,6

Nośność: 2,0

Cena za sztukę: 180 zł

Pozytywnym zaskoczeniem testu są opony Kleber Krisalp HP 3. Ogumienie klasy popularnej okazało się zdolne do równej rywalizacji z wyraźnie droższymi produktami bardziej poważanych marek.

Decydując się na konkretny model, należy pamiętać, że czołowa lokata w teście nie musi oznaczać, że zwycięskie opony będą dobre dla każdego. To modele, które wykazują najbardziej zrównoważony charakter na odmiennych nawierzchniach. Dla przykładu ci kierowcy, którzy mieszkają w górach, mogą być zainteresowani ogumieniem Nokiana czy Savy, które w ogólnym zestawieniu osiągnęło średni rezultat, ale już na śniegu i lodzie nie ma sobie równych w stawce przetestowanej przez ADAC. Dlatego warto zwracać uwagę na szczegóły i dobrać opony do swoich potrzeb.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów