Polacy kupują na potęgę. Niemcy sprawdzili nowy typ opon

Niemiecki automobilklub ADAC przedstawił wyniki testu całorocznego ogumienia w rozmiarze 225/45 R17. W szranki stanęło 16 modeli opon. Jak względem sezonowych prezentują się one pod względem przyczepności i trwałości? Teraz można to dokładnie sprawdzić.

Nowe oponyNowe opony
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Udział opon całorocznych w polskim rynku w 2024 r. był rekordowo wysoki i wyniósł 22 proc. Dynamika sprzedaży (+12 proc.), ze na koniec 2025 r. Oznacza to, że już co piąty polski kierowca rezygnuje z wymiany sezonowego ogumienia na rzecz spokoju rozwiązania całorocznego. Też myślisz o takiej zmianie? Zobacz, jak modele takiego ogumienia wypadły w testach ADAC. Niemiecki automobilklub od pewnego czasu publikuje dokładne dane z zadań testowych, co pozwala lepiej niż wcześniej stosowana ocena liczbowa uzmysłowić sobie różnice pomiędzy lepszym i gorszym ogumieniem.

Dla pełnego obrazu porównamy osiągi testowanych opon całorocznych z parametrami ogumienia zimowego i letniego testowanego przez ADAC w przeszłości. W przypadku "zimowek" mamy test dokładnie tego samego rozmiaru. Dla letnich opon będzie to niestety tylko rozmiar zbliżony. Zacznijmy od pokazania parametrów opon referencyjnych. Będą nimi najlepszy i sklasyfikowany w środku stawki model ogumienia letniego i zimowego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy C‑HR, teraz z plusem. Toyota pokazała kolejną wersję hitu

Ogumienie referencyjne

W 2023 r. ADAC przeprowadziło test opon zimowych w dokładnie takim samym rozmiarze jak w teście opon całorocznych w 2025 r. Oto najlepsza i oceniona jako środkowa "zimowka" zestawienia z 2023 r.

Continental WinterContact TS 870

Hankook Winter i*cept RS3

Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h)

43,5 m

44,8 m

Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h)

37,7 m

34,2 m

Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h)

38,9 m

37,8 m

Prędkość wystąpienia aquaplaningu

81,1 km/h

78,7 km/h

Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h)

9,5 m

9,5 m

Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h)

19,5 m

20,4 m

Przewidywany przebieg

55,9 tys. km

45,7 tys. km

Generowany hałas

72 dB

71,7 dB

Niestety, ADAC nie przeprowadziło w ostatnich latach testu letniego ogumienia w takim samym rozmiarze jak w przypadku testu całorocznych opon w 2025 r. Pozostaje więc znaleźć najbliższy mu odpowiedni. Będzie to test letnich opon w rozmiarze 225/40 R18 z 2025 r.

Continental SportContact7

Firestone Firehawk Sport

Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h)

35,2 m

35,9 m

Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h)

28,4 m

30,9 m

Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h)

34,2 m

38,0 m

Prędkość wystąpienia aquaplaningu

79,6 km/h

77,5 km/h

Przewidywany przebieg

43,4 tys. km

34,5 tys. km

Generowany hałas

72,3 dB

72,3 dB

Wyniki testu opon całorocznych (2025)

Powyżej skonkretyzowaliśmy punkt odniesienia. Oczywiście zapewnienie przez jedną oponę skuteczności zimą tak dobrej jak opony zimowej i latem porównywalnej z ogumieniem letnim jest niemożliwe. Analizując liczby możemy jednak zobaczyć, ile kosztuje nas kompromis w postaci wyboru całorocznych opon. Rezultaty testu ADAC pogrupowaliśmy od najlepiej do najgorzej ocenionej opony.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3

  • Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 42,8 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 33,2 m
  • Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 39,1 m
  • Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 74,9 km/h
  • Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,1 m
  • Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 14,7 m
  • Przewidywany przebieg: 68 tys. km
  • Generowany hałas: 72,7 dB

Continental AllSeasonContact 2

  • Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 40,8 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 31,3 m
  • Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 38,4 m
  • Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 73,0 km/h
  • Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,2 m
  • Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 15,6 m
  • Przewidywany przebieg: 48,2 tys. km
  • Generowany hałas: 72,3 dB

Pirelli Cinturato All Season SF3

  • Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 38,0 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 32,5 m
  • Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 38,8 m
  • Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 78,3 km/h
  • Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,8 m
  • Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 15,4 m
  • Przewidywany przebieg: 47,4 tys. km
  • Generowany hałas: 72,6 dB

Bridgestone Turanza All Season 6

  • Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 38,5 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 31,6 m
  • Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 38,5 m
  • Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 78,5 km/h
  • Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,6 m
  • Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 15,5 m
  • Przewidywany przebieg: 47,1 tys. km
  • Generowany hałas: 73,3 dB

Michelin Crossclimate 2

  • Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 38,9 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 33,6 m
  • Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 40,5 m
  • Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 76,0 km/h
  • Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,0 m
  • Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 14,8 m
  • Przewidywany przebieg: 47,5 tys. km
  • Generowany hałas: 72,0 dB

Dunlop All Season 2

  • Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 43,2 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 33,7 m
  • Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 40,2 m
  • Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 75,3 km/h
  • Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,2 m
  • Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 14,8 m
  • Przewidywany przebieg: 62,7 tys. km
  • Generowany hałas: 72,4 dB

BFGoodrich Advantage All-Season

  • Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 39,3 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 34,3 m
  • Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 42,1 m
  • Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 77,1 km/h
  • Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,3 m
  • Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 15,3 m
  • Przewidywany przebieg: 41,8 tys. km
  • Generowany hałas: 72,2 dB

Viking FourTech Plus

  • Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 43,9 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 34,1 m
  • Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 39,7 m
  • Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 75,7 km/h
  • Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,5 m
  • Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 15,7 m
  • Przewidywany przebieg: 44,8 tys. km
  • Generowany hałas: 72,6 dB

Vredestein Quatrac Pro+

  • Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 43,1 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 33,4 m
  • Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 39,7 m
  • Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 70,6 km/h
  • Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,6 m
  • Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 16,5 m
  • Przewidywany przebieg: 46,5 tys. km
  • Generowany hałas: 71,9 dB

Barum Quartaris 5

  • Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 45,3 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 35,6 m
  • Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 43,3 m
  • Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 73,3 km/h
  • Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,0 m
  • Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 15,5 m
  • Przewidywany przebieg: 45,7 tys. km
  • Generowany hałas: 74,5 dB

Nexen N´Blue 4Season 2

  • Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 40,6 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 33,6 m
  • Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 41,0 m
  • Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 71,7 km/h
  • Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,0 m
  • Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 14,2 m
  • Przewidywany przebieg: 41,4 tys. km
  • Generowany hałas: 71,1 dB

Superia Ecoblue2 4S

  • Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 41,9 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 37,6 m
  • Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 46,5 m
  • Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 70,4 km/h
  • Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,2 m
  • Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 15,2 m
  • Przewidywany przebieg: 34,7 tys. km
  • Generowany hałas: 72,2 dB

CST Medallion All Season ACP1

  • Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 44,7 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 36,6 m
  • Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 44,4 m
  • Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 75,4 km/h
  • Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,6 m
  • Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 18,7 m
  • Przewidywany przebieg: 47,6 tys. km
  • Generowany hałas: 73,5 dB

APlus AS909

  • Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 42,2 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 39,1 m
  • Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 49,6 m
  • Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 66,4 km/h
  • Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,4 m
  • Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 14,7 m
  • Przewidywany przebieg: 59,0 tys. km
  • Generowany hałas: 72,6 dB

Arivo Carlorful A/S

  • Hamowanie na suchym asfalcie (100 - 0 km/h): 42,2 m
  • Hamowanie na mokrym asfalcie (80 - 0 km/h): 42,6 m
  • Hamowanie na mokrym betonie (80 - 0 km/h): 52,6 m
  • Prędkość wystąpienia aquaplaningu: 65,6 km/h
  • Hamowanie na śniegu (30 - 0 km/h): 9,6 m
  • Hamowanie na lodzie (20 - 0 km/h): 15,4 m
  • Przewidywany przebieg: 46,0 tys. km
  • Generowany hałas: 71,9 dB

Wnioski

Jeśli obawiasz się, że opony całoroczne szybko stracą bieżnik, to niepotrzebnie. Dane ADAC pokazują, że dobre opony całoroczne mogą służyć przez większą liczbę tysięcy kilometrów niż wiele opon sezonowych. Oznacza to, że jeśli weźmiemy pod uwagę niższe koszty serwisu wulkanizacyjnego, to opony całoroczne są czystą oszczędnością. Nie trzeba też bać się nadmiernego hałasu. Ogumienie całoroczne generuje go mniej więcej tyle, co opony sezonowe.

Niewiele musimy stracić także zimą. Liczby pokazują, że najlepsze opony całoroczne na śniegu i lodzie radzą sobie równie dobrze co średniej jakości "zimówki". Tak naprawdę testy ADAC pokazały, że ogumienie całoroczne najbardziej idzie na kompromis w dziedzinie osiągów latem. I chodzi tu zarówno o rezultaty prób hamowania na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. Użytkownicy ogumienia całorocznego muszą mieć to na uwadze podczas wakacyjnych wyjazdów.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach