Niebieski lakier nie jest tak charakterystyczny jak trójwarstwowa czerwień, ale i tak pasuje do MX-5 © fot. Mateusz Lubczański

Test: Mazda MX-5 z systemem KPC na przełęczy Salmopolskiej

Mateusz Lubczański

Chyba żadne auta nie zmieniają się w ciągu jednej generacji tak, jak mazdy. Małe, ale liczne poprawki sprawiają, że różnice pomiędzy kolejnymi rocznikami są coraz większe. Teraz MX-5 otrzymała jeden unikatowy system, który wprowadza zauważalną zmianę.

Mazda MX-5 - test, opinia

Mazda MX-5 – choć jest najpopularniejszym roadsterem świata – nie jest samochodem, który wpisuje się w typowy wizerunek pojazdów sportowych. Nie jest szybka, nie jest mocna, nie ma twardego zawieszenia, nie jest głośna ani brutalna. Fani doceniają ją przede wszystkim za komunikację z kierowcą i prowadzenie. Japończycy postanowili jeszcze ulepszyć to ostatnie.

Mazda MX-5
Mazda MX-5 © fot. Mateusz Lubczański

Trudno poprawić coś, co jest niemal idealne, ale wszyscy wiemy, że inżynierowie z Mazdy mają bardzo niecodzienne podejście do rzeczywistości. Zamiast więc zamontować twardsze amortyzatory, zmniejszyć prześwit czy pokombinować z aktywnymi stabilizatorami, Japończycy stwierdzili, że to zepsułoby dotychczasowy charakter i skupili się na czymś innym.

Tak powstał system Kinematic Posture Control, czyli dohamowywanie koła w celu stabilizacji nadwozia. Zapytacie teraz czym różni się to od "klasycznego" torque vectoringu oferowanego przez konkurencję. Przedstawiciele marki zauważają, że praca układu hamulcowego jest 10 razy słabsza niż w przypadku zestawów imitujących szperę.

Mazda MX-5
Mazda MX-5 © fot. Mateusz Lubczański

By sprawdzić skuteczność tego zestawu wyjechałem z płaskiego jak stół Mazowsza i udałem się na przełęcz Salmopolską, gdzie jeszcze niedawno Mateusz Żuchowski sprawdzał możliwości Mclarena GT. To przynosząca sporą satysfakcję trasa, która latem przeżywa oblężenie motocyklistów i właścicieli co szybszych aut.

Trzeba to podkreślić: MX-5 dalej pozostała przyjemnie miękkim i sprężystym autem, lecz różnica wynikająca z działania KPC jest zauważalna. Zmiany kierunków sprawiają, że choć MX-5 i tak przechyla się znacząco, tak daje kierowcy nieco większą pewność niż wcześniej. Nie przywiązywałbym jednak tak dużej wagi do KPC, gdybym szukał auta używanego – bliżej temu do kosmetyki niż do np. liftingu sprzed kilku lat, który znacząco zmienił charakter jednostki napędowej.

Mazda MX-5
Mazda MX-5 © fot. Mateusz Lubczański

A ta ma 2 litry pojemności i generuje 184 KM. Tak, ma system start-stop, ale to bardzo "klasyczna" wolnossąca konstrukcja, co sprawia, że trzeba kręcić ją wysoko, by jeździć dynamicznie. Na szczęście Mazda MX-5 to auto minimalistyczne. Waży nieco ponad tonę, ma 45-litrowy bak (ale spala pod miastem 5,5 l benzyny na 100 km), największe koła w ofercie mają 17-cali, a uchwyty na kubki trzeba wpiąć pomiędzy fotelami, bo nigdzie indziej się nie zmieściły.

Tak naprawdę jestem nieco zaskoczony, że w tym roku modelowym nie zdecydowano się na dotykowy ekran multimediów, które obsługujemy pokrętłem z tunelu środkowego. Mazda oczywiście przypisuje ten fakt badaniom, z których wynika, że sięgnięcie do ekranu wymaga oderwania pleców od oparcia fotela, co niszczy cały efekt "jedności konia z jeźdźcem". Cała ta marketingowa otoczka może być jednak wyrzucona do kosza, bo obsługiwanie Android Auto za pomocą pokrętła można uznać za słaby żart.

Mazda MX-5
Mazda MX-5 © fot. Mateusz Lubczański

Z drugiej strony jednak żadne inne auto nie zasługuje na użycie określenia jedności z kierowcą tak, jak dwuosobowa mazda. Przekładnia działa niemal telepatycznie, a każdy bieg potwierdzony jest cichym kliknięciem, układ kierowniczy jest bezpośredni, bardzo komunikatywny, a pośladki niemal dotykające asfaltu dostają kolejną masę informacji z podwozia. To wspaniałe połączenie, niemal niespotykane na rynku, stawiające nie na osiągi, a na dostarczanie radości z jazdy.

Za takie doświadczenie trzeba zapłacić od 140 tys. zł, a lepiej wyposażone auta kosztują 153 tys. zł. Opcjonalnie można zdecydować się na pakiet Recaro za 7 tys. zł z innymi fotelami, sportowym zawieszeniem Bilstein, rozpórką kielichów czy zamszową tapicerką. Osobiście jednak myślę, że standardowa MX-5 jest już na tyle dobra, że jest on zbędny. Konkurencja? Rynek roadsterów w tej półce cenowej praktycznie nie istnieje. Alternatywą może być hothatch pokroju Hyundaia i20 N lub Forda Fiesty ST, ale to już zupełnie inny typ samochodu.

Moja opinia o Maździe MX-5 z systemem KPC. System KPC daje zauważalne efekty, ale gdybym szukał MX-5 na rynku wtórnym, niespecjalnie zależałoby mi na jego obecności. Jedna rzecz się nie zmieniła: w takim budżecie nie ma na rynku lepszego auta do czerpania z radości z jazdy niż MX-5.

Mateusz Lubczański
Nasza ocena Mazda MX-5:
10 / 10
Plusy
  • Daje fenomenalną radość z jazdy
  • Prosty charakter wynikający z zasady mniej znaczy więcej
  • Małe spalanie
Minusy
  • Nie mam nic do "patyka" w zegarach, ale obsługa Android Auto powinna być prostsza - ekran aż prosi się o funkcje dotykowe
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/17] Źródło zdjęć: |
Mazda MX-5 (2022)
Pojemność silnika:1998 cm³
Rodzaj paliwa:Benzyna
Skrzynia biegów:Manualna, 6-biegowa
Moc maksymalna:184 KM przy 7000 rpm
Moment maksymalny:205 Nm przy 4000 rpm
Przyspieszenie 0-100 km/h:6,5 s
Prędkość maksymalna:219 km/h
Pojemność bagażnika:130 l
Spalanie:
Średnie zużycie paliwa (katalogowo):6,9 l/100 km
Zmierzone zużycie paliwa w mieście:7,1 l/100 km
Zmierzone zużycie paliwa na drodze krajowej:5,5 l/100 km
Zmierzone zużycie paliwa na drodze ekspresowej:6,2 l/100 km
Zmierzone zużycie paliwa na autostradzie:8 l/100 km
Ceny:
Model od:130 900 zł
Wersja napędowa od:140 900 zł
Cena testowanego egzemplarza:ok. 156 tys. zł

Szczegółowe dane techniczne znajdziesz na AutoCentrum.pl

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach