Test fotelików ADAC 2017

Bezpieczeństwo dzieci jest bardzo istotne dla większości rodziców. Podczas podróży samochodem kluczowe znaczenie ma fotelik i jego zamocowanie. Jeśli chodzi o sam fotelik, wybierając go, warto zaznajomić się z wynikami testów. Od lat prowadzi je niemiecki automobilklub ADAC.

Foteliki samochodoweFoteliki samochodowe
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/BMW
Tomasz Budzik

Eksperci ADAC tym razem wzięli pod lupę 37 modeli fotelików. Oceniano ich zdolność do absorbowania energii w czasie zderzenia, praktyczność, a także obecność w tapicerce szkodliwych substancji.

ADAC sprawdziło produkty aż siedmiu kategorii – w tym coraz popularniejszych wśród rodziców fotelików, które charakteryzują się większą uniwersalnością w zakresie wagi i wieku dziecka, jakie może być w nich przewożone.

Choć perspektywa ograniczenia liczby fotelików potrzebnych dziecku na przestrzeni lat jest kusząca, to niemieccy specjaliści nie polecają tego rozwiązania. Uniwersalne foteliki zwykle oferują gorsze zabezpieczenie młodszym dzieciom. Tymczasem eksperci ADAC zalecają, by do drugiego roku życia przewozić dziecko tyłem do kierunku jazdy. Takich możliwości nie dają zwykle uniwersalne foteliki.

W testach ADAC 50 proc. wyniku stanowi ocena bezpieczeństwa podczas zderzenia, w 40 proc. łatwość obsługi, a w pozostałych 10 proc. - ergonomia. Jeśli fotelik jest wolny od szkodliwych substancji, otrzymuje jedną lub dwie gwiazdki; minus oznacza obecność substancji, które mogą szkodzić dziecku.

Ten aspekt testu fotelików nie jest wliczany do ogólnej oceny, która jest tym lepsza, im niższa. Oto wyniki testu fotelików na rok 2017. Zostały one uszeregowane od najlepszych do najgorszych:

Foteliki od 0 do 1 roku życia

  • Stokke iZi Go Modular: ocena końcowa: 1,8; brak szkodliwych substancji: ++
  • Stokke iZi Go Modular + iZi Modular i-Size base: 1,9; ++
  • Bergsteiger Babyschale: 3,4; ++
  • Joolz iZi Go Modular: 5,5; -
  • Joolz iZi Go Modular + iZi Modular i-Size base: 5,5; -

Foteliki od 0 do 1,5 roku życia

  • Cybex Aton 5: ocena końcowa: 1,6; brak szkodliwych substancji: ++
  • Britax Romer Baby-Safe i-Size+ i-Size Base: 1,7; ++
  • Cybex Aton 5 + Aton Base 2: 1,7; ++
  • Britax Romer Baby-Safe i-Size+ i-Size Flex Base: 1,8' ++
  • GB Idan: 1,8; ++
  • GB Idan + Base-Fix: 1,8; ++
  • Nuna Pipa Icon + Pipafix Base: 1,8; +
  • Britax Romer baby Safe i-Size: 1,9; ++
  • Cybex Aton 5 + Aton Base 2-fix: 1,9; ++
  • Nuna Pipa Icon: 2,0; +
  • Hauck Zero Plus Comfort: 2,7; +
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© Fotolia/Dron

Foteliki od 0 do 4 roku życia

  • Maxi-Cosi AxissFix Plus: ocena końcowa: 2,3; brak szkodliwych substancji: +
  • Recaro Zero.1 i-Size: 2,3; ++
  • Joie Spin 360: 2,8; +
  • Takata Midi i-Size Plus + i-Size Base Plus: 2,9; +

Foteliki od 0 do 12 roku życia

  • Graco Milestone: ocena końcowa: 3,9; brak szkodliwych substancji: +

Foteliki od 1 do 7 roku życia

  • Axkid Wolmax: ocena końcowa: 3,8; brak szkodliwych substancji: ++

Foteliki od 1 do 12 roku życia

  • Cybex Pallas M SL: ocena końcowa: 1,9; brak szkodliwych substancji: ++
  • Cybex Pallas M-Fix SL: 1,9; ++
  • Kiddy Guardianfix 3: 1,9; +
  • Britax Romer Evolva 1-2-3 SL SICT: 2,6; ++
  • Nania I-Max SP: 2,7; +
  • Osann I-Max SP: 2,7; +
  • Britax Romer Advansafix III SICT: 2,8; ++
  • Casualplay Multipolaris Fix: 5,5; ++
  • LCP Kids Saturn iFix: 5,5; +

Foteliki od 4 do 12 roku życia

  • Cybex Solution M SL: ocena końcowa: 1,7; brak szkodliwych substancji: ++
  • Cybex Solution M-Fix SL: 1,7; ++
  • Kiddy Cruiserfix 3: 1,8; +
  • Baier Adefix: 2,1; ++
  • Baier Adebar: 2,2; ++
  • Casualplay Polaris Fix: 2,9; ++

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów