Tesla Model S i BMW i3 bez najwyższej oceny w testach IIHS

Ubezpieczeniowy Instytut Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS) nie przyznał najwyższej oceny bezpieczeństwa dwóm elektrycznym samochodom: BMW i3 oraz Tesli Modelowi S. Choć auta wypadły dobrze, to za Oceanem tytuł „Top Safety Pick” jest niczym pięciogwiazdkowa ocena Euro NCAP w Europie.

Obraz
Źródło zdjęć: © fot. Tesla
Marcin Łobodziński

O ile BMW i3 nikogo specjalnie nie obeszło, to każda informacja – pozytywna czy negatywna – dotycząca Tesli budzi poruszenie. Model S w 2013 roku przeszedł badanie w National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), gdzie przyznano mu najwyższą notę. Na szczególną uwagę zasługiwał wówczas fakt, że podczas prób nie udało się przewrócić samochodu do testu dachowania, ponieważ uniemożliwiał to nisko położony środek ciężkości.

IIHS sprawdza samochody według własnej metodologii i wszystko byłoby perfekcyjnie, gdyby nie to, że Tesla nie uzyskała najwyższej oceny w jednej z pięciu prób. Poległa na uderzeniu czołowym, które symuluje zderzenie z drzewem lub słupem. Okazało się, że pas bezpieczeństwa kierowcy niewystarczająco przytrzymał manekina i ten uderzył głową w kierownicę, pomimo poduszki powietrznej. Tesla ma zdaniem organizacji również zbyt słabe reflektory.

2016 Tesla Model S driver-side small overlap IIHS crash test

Ponadto, uwagę organizacji przykuł mocniejszy model 100PD, wyposażony w większy i cięższy akumulator. Uzyskał niską notę za bezpieczeństwo podczas dachowania. Chodzi o to, że ciężki akumulator w podłodze zwiększa siłę nacisku na dach gdy auto się przewróci. Jednak organizacja nie sprawdza tego w praktyce, a jedynie wylicza potencjalne ryzyko, badając wytrzymałość dachu i biorąc pod uwagę stosunek uzyskanego wyniku do ciężaru pojazdu. To by było na tyle jeśli chodzi o powszechnie chwaloną wiarygodność amerykańskich instytucji. Każda ma swoje mocne i słabe strony.

Obraz
© fot. BMW

Wróćmy jeszcze do BMW i3. Co poszło nie tak w tym modelu? Tu również chodzi o jedną z pięciu prób, a konkretnie uderzenie w tył. Okazało się, że konstrukcja foteli niedostatecznie zabezpiecza pasażerów przed urazem kręgosłupa, a jest to uraz bardzo znaczący dla zdrowia. Podobnie jak w Tesli, reflektory BMW oceniono zbyt nisko.

2017 BMW i3 driver-side small overlap IIHS crash test

Pewnie zastanawiacie się, jak oba auta wypadły w europejskim Euro NCAP? Tesla bardzo dobrze. Model S otrzymał pięć gwiazdek w 2014 roku i zapewniła wysokie noty w każdej z czterech kategorii. Przy uderzeniu czołowym, w europejskiej próbie auto uderza w przeszkodę większą szerokością przedniego pasa, przez co zachowuje się bardziej stabilnie, a pasażerowie są poddani przeciążeniu niemal całkowicie wzdłużnemu.

BMW oceniono nieco gorzej, bo i3 uzyskało cztery gwiazdki. Głównie przez niski poziom ochrony pieszych i za ocenę systemów bezpieczeństwa. Ten mały elektryk znakomicie chroni pasażerów podczas zderzenia. Zarówno tych dorosłych jak i dzieci.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że gdy myślimy o samochodach elektrycznych w kontekście bezpieczeństwa, zastanawiamy się często nad instalacją i akumulatorem – jak zachowają się podczas wypadku. Tymczasem drobne wpadki, bo o porażce mówić tu nie można, producenci obu modeli zaliczyli w typowych dla każdego innego pojazdu obszarach.

Być może pewne błędy czy oszczędności wynikają jeszcze z niedużego doświadczenia w budowie takich samochodów, które przecież zachowują się nieco inaczej niż tradycyjne modele spalinowe. A może w przypadku foteli BMW i3, więcej uwagi poświęcono ich wyglądowi niż bezpieczeństwu? Kto wie, czy wysokie ceny obu aut nie są powodem zastosowania słabej jakości reflektorów?

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów