Tavares krytykuje nacisk na elektryki. Rozwija silniki spalinowe na wodór

Carlos Tavares, dyrektor zarządzający grupą Stellantis, znów porusza kwestię pojazdów elektrycznych. Krytykuje bezkrytyczny entuzjazm wobec nich i mówi, jakie będą następne kroki kierowanego przez niego giganta.

Carlos Tavares, chief executive officer of Stellantis NV, during a news conference with Serbia's President Aleksandar Vucic, not pictured, at the Presidential Palace in Belgrade, Serbia, on Thursday, April 28, 2022. Stellantis will invest EU 190 million ($200 million) to enable the production of a new electric vehicle in the country in the next two to three years, Vucic said. Photographer: Oliver Bucic/Bloomberg via Getty ImagesCarlos Tavares
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Mateusz Lubczański

Podczas otwarcia fabryki ogniw wodorowych (w uproszczeniu zamieniających ten pierwiastek w wodę i energię elektryczną) prezes koncernu zrzeszającego 14 marek motoryzacyjnych wskazał, że nie jest to jedyna technologia nad którą pracują inżynierowie. Innym sposobem wykorzystania wodoru ma być wstrzykiwanie go do cylindrów w silnikach spalinowych – tak, jak ma to miejsce obecnie z benzyną, gazem czy olejem napędowym.

– Dogmatyczne podejście spotyka się rzeczywistością. Klienci nie będą w stanie kupić samochodu, jeśli nie jesteś przystępny cenowo – powiedział Tavares. – Teraz zaczyna się prawdziwa rywalizacja pomiędzy ogniwami wodorowymi, elektrykami, silnikami spalinowymi na wodór, a nawet syntetycznym paliwem. Zobaczymy za kilka lat, co jest najlepszym rozwiązaniem dla obywateli – stwierdził dyrektor zarządzający Stellantisem.

Silnik spalinowy musi być przerobiony by pracował na wodorze, ale ogólna zasada działania jest znana już od lat. Nad taką technologią pracuje również Toyota, a jej wodorowa Corolla i Yaris brały udział w wyścigach długodystansowych. Trzeba jednak pamiętać, że nie są to jednostki bezemisyjne – podczas spalania powstają tlenki azotu, które można wyeliminować np. wtryskiem AdBlue znanym z jednostek wysokoprężnych.

Już teraz Stellantis oferuje napęd wodorowy w samochodach dostawczych (np. Opel Vivaro). W 2027 roku wodorowe pick-upy mają pojawić się w Stanach Zjednoczonych.

Problemem jest z kolei wielkość zbiorników. Wodór "wymyka się" z klasycznych baków, więc wymagają one zastosowania większej liczby warstw. Mimo to nadal są lżejsze niż baterie, co ma szczególne znaczenie w przypadku montażu w samochodach dostawczych.

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej