"Tarcza antykryzysowa" rządu nie jest rozwiązaniem. PZPM apeluje o realną pomoc

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował stanowisko w sprawie tzw. tarczy antykryzysowej, zaproponowanej przez rząd jako pomoc dla przedsiębiorców na czas pandemii koronawirusa. Podobnie jak inne branże, także motoryzacyjna nie kryje rozczarowania brakiem sensownych propozycji.

Branża motoryzacyjna w Polsce jest niezwykle ważną gałęzią przemysłu. Jeśli rząd nie wprowadzi rozwiązań antykryzysowych, to "za kilka tygodni może nie być czego ratować".Branża motoryzacyjna w Polsce jest niezwykle ważną gałęzią przemysłu. Jeśli rząd nie wprowadzi rozwiązań antykryzysowych, to "za kilka tygodni może nie być czego ratować".
Źródło zdjęć: © fot. Jakub Walasek/REPORTER/East News
M. L.

"Proponowane rozwiązania są w naszej ocenie niewystarczające i wykluczające z pomocy liczne podmioty, niezależnie od ich wielkości. Równe traktowanie przyniesie oczekiwane efekty, a pomoc, w tym finansowa, udzielona wszystkim grupom przedsiębiorstw będzie zgodna z prawodawstwem unijnym w kontekście dozwolonej pomocy publicznej" – można przeczytać w opublikowanym 23 marca oświadczeniu PZPM.

Zdaniem PZPM branża motoryzacyjna potrzebuje znacznego zastrzyku finansowego i radykalnych zmian. Związek podkreśla także, że branża ta to nie tylko wielcy gracze, ale także małe i mikro przedsiębiorstwa, które nie są tak dobrze zabezpieczone na czas kryzysu. Upadek kilku z nich może spowodować katastrofę u kolejnych, z którymi są powiązane ekonomicznym łańcuchem.

"Niedostateczne i tylko teoretyczne instrumenty wsparcia spowodują, że w perspektywie najbliższych tygodni tysiące osób zostanie bez pracy i środków do życia. Sami nie udźwigniemy kosztów walących się rynków zbytu, zerwanych łańcuchów dostaw oraz absencji w zakładach - na liniach produkcyjnych nie da się wprowadzić pracy zdalnej" - apeluje PZPM.

Trzy najważniejsze postulaty PZPM to:

  • Pomoc finansową, która pozwoli wypłacić pensje pracownikom.
  • Zmiany w mechanizmach podatkowych i ZUS.
  • Wprowadzenie mechanizmów pozwalających na rozliczanie czasu pracy - tak, aby utrzymać dotychczasowe zatrudnienie.

"...jeśli pakiet rozwiązań pomocowych nie zostanie wprowadzony natychmiast, za kilka tygodni może nie być czego ratować" - alarmuje Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny