WAŻNE
TERAZ

Upadł rząd we Francji. Nie uzyskał wotum zaufania

Kierowcy tankują, potem płacz. Mechanik: zniszczysz silnik

Mechanicy uważają, że paliwa premium, reklamowane często jako szlachetne czy sportowe, mogą wyrządzić silnikowi więcej szkód niż przynieść pożytku. Jakich samochodów nie warto tankować paliwami premium?

TankowanieTankowanie
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Mechanicy nie mają takiego przekonania jak koncerny paliwowe, że paliwa premium zawsze przynoszą korzyści, a przynajmniej nie powodują szkód. Mimo że niezależne badania przeprowadzone przez ADAC wykazują, że zużycie paliwa (premium) może zmniejszyć się o 1-5 proc., to jednak ceny tego rodzaju paliwa są zwykle wyższe o ponad 5 proc. W teorii można mówić o zwiększeniu osiągów, jednak rzeczywistość pokazuje, że niewiele osób korzysta z pełnej mocy silnika, a jeśli już, to tylko sporadycznie.

Jednakże te wszystkie kwestie mogą okazać się nieistotne, gdy starszy silnik z dużym przebiegiem zostanie zasilony takim paliwem. Ekspert z sieci ProfiAuto Serwis postanowił zgromadzić doświadczenia oraz obserwacje mechaników i wypowiedzieć się na ten temat.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Samochód Roku Wirtualnej Polski 2023. Tego raczej nikt się nie spodziewał

– To, co powinno pomóc, może wręcz zaszkodzić samochodom z dużym przebiegiem – mówi Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto Serwis. – Dodatki uszlachetniające i myjące obecne w paliwach premium mogą wypłukiwać nagromadzone w silniku zanieczyszczenia, które zmieszają się z olejem w misce olejowej. Mogłoby się wydawać, że to bardzo dobrze, ponieważ mamy czysty silnik, a olej wymieniamy przecież na bieżąco. Jednak wypłukany w ten sposób nagar zmniejszy szczelność tłoka w cylindrze. Tym samym obniży się stopień sprężania, co skutkować będzie zmniejszeniem mocy silnika, a nie jej podwyższeniem. Co więcej, detergenty zastosowane w paliwach premium mogą wypłukiwać zawarte w układzie paliwowym zanieczyszczenia, które z kolei są w stanie uszkodzić wtryskiwacze – dodaje mechanik.

Stosowanie paliw premium oraz tych o wyższej liczbie oktanowej jest szczególnie niezalecane w silnikach, które nie są wyposażone w czujnik spalania stukowego. Chociaż dotyczy to głównie jednostek z lat 90. XX wieku lub starszych, na rynku wciąż można znaleźć wiele takich samochodów, a ich właściciele nie zawsze oszczędzają na wszystkim.

Jak wyjaśnia Adam Lehnort, w paliwach premium znajdują się tzw. dodatki przeciwstukowe, które mają na celu zapobieganie wypalaniu tłoków i zaworów, a nawet uszkodzeniu głowicy silnika w wyniku spalania stukowego. Jeżeli jednak silnik nie ma czujnika spalania stukowego, paliwo o zwiększonej liczbie oktanów może spowodować spowolnienie procesu spalania do tego stopnia, że silnik nie tylko nie zyska, ale wręcz straci swoją pierwotną moc.

W przypadku chęci uzyskania pozytywnego efektu z paliwa o zwiększonej liczbie oktanowej, konieczne byłoby zmienienie kąta wyprzedzenia zapłonu i w związku z tym stale tankowanie takiego paliwa.

Zamiast paliwa premium mechanicy proponują zastosowanie specjalnej chemii, którą można dodać do paliwa, na przykład co 5 tys. km przebiegu. Produkty te zostały opracowane z myślą o silnikach i nie są już tylko "czary mary", ale według mechaników stanowią dobry zamiennik dla paliw premium.

Szczególnie chodzi o produkty inżynierii molekularnej z nano- i mikrotechnologią (m.in. grafenu), których efekty są potwierdzane w warunkach drogowych, w testach długodystansowych, na hamowniach oraz w sporcie wyczynowym. W ogólnym rozrachunku, jest to także opcja bardziej przyjazna dla portfela, jeśli porównamy ich ceny do regularnego tankowania paliw uszlachetnionych.

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery