Tak zmienił się rosyjski rynek w ciągu roku. Auta z Europy i Japonii to margines

Decyzje o wycofaniu się z Rosji podjęte przez większość producentów odcisnęły solidne piętno na tamtejszym rynku. W obecnej ofercie królują lokalne produkty oraz pojazdy z Chin. Europejskie i japońskie marki stały się niszą.

Rosjanie zostali skazani na własne produktyRosjanie zostali skazani na własne produkty
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | AvtoVAZ
Aleksander Ruciński

Agencja Autostat przeprowadziła analizę struktury rosyjskiego rynku na przestrzeni roku. Wyraźnie widać, jak sytuacja zmieniała się z każdym miesiącem, na niekorzyść klientów. Stosunkowo różnorodna oferta została znacząco ograniczona. Dziś Rosjanie są skazani na własne lub chińskie auta.

Jak informuje Autostat, w styczniu 2023 roku samochody wyprodukowane w Rosji stanowiły 41 proc. całkowitej sprzedaży. Rok wcześniej było to tylko 20 proc. Wyraźny wzrost widać też w przypadku produktów z Chin – 38 proc. w stosunku do 10 proc. rok temu.

Analiza rosyjskiego rynku
Analiza rosyjskiego rynku © Autostat

To efekt ograniczenia dostępności aut z innych krajów – w szczególności z Europy, Korei i Japonii. Chwilę przed wybuchem wojny, europejskie marki miały 27 proc. udziału w rosyjskim rynku. Dziś jest to 6 proc. Podobny spadek odnotowała Japonia – z 18 proc. na 6 proc. i Korea – z 24 proc. na 9 proc. Sądząc po obecnej sytuacji politycznej, trend może się jeszcze pogłębić.

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam