WAŻNE
TERAZ

Rosyjskie drony naruszyły przestrzeń powietrzną Polski

Tak łatwo można wpaść w kłopoty finansowe. Wystarczy brak OC 

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podsumował ostatnio swoich dłużników, którzy bez polisy OC spowodowali kolizję lub wypadek. Ponad 1,2 tys. osób musi zapłacić łącznie 33 mln zł, co średnio daje około 27 tys. zł na osobę. Trafić na tę listę jest bardzo łatwo.

Wypadek pojazdem bez ważnego OC może słono kosztowaćWypadek pojazdem bez ważnego OC może słono kosztować
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski
Marcin Łobodziński

Wystarczy nie wykupić polisy OC i bez takiego zabezpieczenia spowodować zdarzenie drogowe. Niekoniecznie wypadek – można wpaść samochodem w budynek, ogrodzenie czy inne zaparkowane auta. Poszkodowani odzyskają pieniądze, bo zgłoszą szkodę do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Tyle tylko, że sprawca będzie musiał całość zwrócić, co nazywa się regresem.

Po wypłacie świadczenia poszkodowanym, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wszczyna postępowanie regresowe. Występuje nie tylko do samego sprawcy szkody, ale także do właściciela pojazdu, jeżeli użyczył go danej osobie.

Tu jest duże ryzyko, o którym należy pamiętać, a nie każdy o nim wie. Pożyczając od kogoś auto pamiętajcie, by sprawdzić czy ma wykupione OC. To wy będziecie odpowiadać za szkodę, jeżeli ją wyrządzicie, a nie jak w przypadku posiadania polisy, ubezpieczyciel.

UFG po wysłaniu żądania zapłaty za regres daje na to czas 30 dni. Jeżeli dłużnik nie dotrzyma terminu lub nie zareaguje na otrzymane wezwanie, sprawa jest kierowana na drogę postępowania sądowego w celu uzyskania tytułu wykonawczego. To oczywiście niesie za sobą dalsze konsekwencje finansowe. Jeżeli należność nie zostanie uregulowana po wyroku, rozpoczyna się postępowanie egzekucyjne prowadzone przez komornika sądowego.

Jeżeli dana osoba jest niewypłacalna, komornik może umorzyć postępowanie, ale niekoniecznie zrobi to UFG. Egzekucja może być wszczynana wielokrotnie, aż do całkowitego zwrotu zasądzonych należności. W przypadku wyjątkowo trudnej sytuacji materialnej lub życiowej dłużnika, Fundusz ma prawo do odstąpienia od dochodzenia należności w całości lub w części albo do zastosowania ulgi w spłacie.

Podając wspomnianą na początku kwotę 33 mln zł, czyli około 27 tys. zł na osobę, UFG chce pokazać przeciętnemu kierowcy, że to może dotknąć także jego, jeżeli nie wykupi OC. "Warto zastanowić się czy jeżeli kogoś nie stać na zakup ubezpieczenia OC, to czy stać go na spłatę – z własnej kieszeni – odszkodowania za spowodowany wypadek" - mówi Elżbieta Wanat Połeć, prezes UFG.

Informuje, że jeden ze sprawców wypadku w 1991 roku jeszcze do dziś spłaca zobowiązania. Najwyższy do tej pory regres z UFG w naszym kraju wyniósł 1,5 mln zł! Jednak i ten rekord może zostać pobity.

Obecnie trwa postępowanie o regres w wysokości ponad 4 mln zł za wypadek, w którym śmierć poniósł kierowca pojazdu bez OC i nastąpiło bardzo poważne uszkodzenie zdrowia jego pasażera. Temu drugiemu UFG płaci obecnie rentę w wysokości kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie, a to wszystko będzie musiał pokryć właściciel pojazdu. Nietrudno się domyślić, że jego życie już do końca będzie się toczyć wokół tego jednego zdarzenia. Gdyby miał OC, nie miałby kłopotów.

Warto na koniec przypomnieć, że w tym roku wzrosły kary za brak OC. Ich wysokość jest uzależniona od rodzaju pojazdu oraz okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym.

Opłaty karne do UFG za brak ochrony OC

Gradacja opłaty przy okresie bez ubezpieczenia

samochód

osobowy

samochód ciężarowy,

ciągnik samochodowy, 

autobus

pozostałe pojazdy

100 proc.

powyżej 14 dni

4000 zł6000 zł670 zł

50 proc.

4 do 14 dni

2000 zł3000 zł330 zł

20 proc.

do 3 dni

800 zł1200 zł130 zł

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej