Tajemnicza zaślepka w aucie. Lepiej wiedzieć, do czego służy

Z pewnością zauważyłeś tę dziwną zaślepkę w zderzaku swojego samochodu. Każdy kierowca powinien wiedzieć, do czego służy ten mały, ale istotny element.

Zaślepka w zderzaku
Zaślepka w zderzaku
Źródło zdjęć: © Autokult

Zaślepki w zderzaku są obecne w praktycznie w każdym modelu samochodu, ale większość z nas raczej wolałaby, żeby wykorzystanie elementu pod zaślepką nie było konieczne. Niemniej pomoże on w awaryjnej sytuacji, gdy ktoś będzie potrzebował naszej pomocy.

Zaślepki można znaleźć zarówno na zderzaku przednim, jak i tylnym. Są one zazwyczaj małe, okrągłe lub kwadratowe, choć ich kształt i wielkość mogą się różnić w zależności od modelu samochodu. Pod zaślepką kryje się gwint, do którego wkręcane jest ucho do holowania, będące częścią zestawu fabrycznych narzędzi dostarczanych razem z samochodem. Dzięki temu, w razie potrzeby, możemy w bezpieczny i właściwy sposób przymocować linkę do holowania lub linę wciągającą pojazd na lawetę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Porsche GT3 Manthey Racing - 4 sekundy za cenę auta

Aby dostać się do gwintu, musimy delikatnie podważyć zaślepkę. Możemy to zrobić za pomocą płaskiego śrubokręta lub grota kluczyka do samochodu, wsadzając go w wyżłobione miejsce. Zaślepka jest zazwyczaj zabezpieczona plastikowym paskiem, dzięki któremu jej nie zgubimy. Po wyciągnięciu zaślepki wkręcamy w gwint ucho do holowania, pamiętając, aby dokręcić je mocno.

Warto zauważyć, że niektóre uszy do holowania mogą być krótsze, a inne dłuższe. Wynika to z konstrukcji danego samochodu, ponieważ gwint wpuszczony jest w belkę. Niektórzy producenci samochodów zamiast zaślepki i gwintu na ucho, "integrują" je od razu z belką i wyprowadzają w widoczne miejsce.

Choć informacja ta może wydawać się oczywista dla osób, które interesują się samochodami, dla tych, którzy używają swojego pojazdu jedynie do celów transportowych, może to nie być takie oczywiste. Niemniej zawsze warto wiedzieć, gdzie wkręcamy ucho do holowania. Być może któregoś dnia będziemy zmuszeni z niego skorzystać.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach