Wreszcie nowa droga. Poprzednią wybudowali Niemcy w latach 30.
GDDKiA poinformowała o podpisaniu umów na realizację trzech inwestycji w okolicy Szczecina. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, z nowych dróg skorzystamy najpóźniej w 2028 roku.
Trzy inwestycje na Pomorzu Zachodnim będą realizowane w formule "buduj". W ciągu miesiąca wykonawca wejdzie na plac budowy, co pozwoli na rozpoczęcie prac. Budowa infrastruktury drogowej na granicznym odcinku autostrady A6 ma potrwać 16 miesięcy. Natomiast budowa II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 zajmie 27 miesięcy. Okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca nie będą wliczane do czasu realizacji. Zakończenie prac na A6 planowane jest na 2027 rok, a pozostałe zadania mają być ukończone w 2028 roku.
Obecne połączenie DK13 z autostradą A6, zbudowane w latach 30. XX wieku, nie spełnia współczesnych standardów. W ramach II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic, węzeł ten zostanie zamknięty i zastąpiony nowym, położonym 700 m na wschód. Nowy węzeł połączy A6 nie tylko z DK13, ale także z planowaną Zachodnią Obwodnicą Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Inwestycja o długości blisko 3 km rozpocznie się w miejscu zakończenia I etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic. Węzeł Szczecin Południe połączy DK13 z przyszłą S6, a trasa ominie centrum logistyczne od wschodu.
Obwodnica od wschodu ominie Kołbaskowo
DK13 prowadząca do granicy polsko-niemieckiej w Rosówku przebiega przez Kołbaskowo, co powoduje liczne utrudnienia. Nowa obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy z Kołbaskowa, poprawiając przepustowość. Inwestycja o długości 5,6 km rozpocznie się od nowego węzła Szczecin Zachód. Jednojezdniowa droga klasy GP ominie Kołbaskowo od wschodu, a na połączeniu z drogą powiatową Kołbaskowo-Moczyły powstanie rondo. Trasa będzie prowadzić do obecnej DK13 w Rosówku, gdzie na południe od miejscowości powstanie kolejne rondo.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Budowa drogi S5. Przypadkowe odkrycie zbiorowej mogiły żołnierzy z II wojny światowej
Wiadukt i plac do kontroli na granicznym odcinku A6
Na odcinku autostrady A6 przy granicy polsko-niemieckiej brakuje możliwości zawracania i odpowiednich miejsc do kontroli. Nowa inwestycja obejmie budowę wiaduktu nad autostradą A6 oraz placu do kontroli po południowej stronie. Dzięki temu służby nie będą musiały korzystać z dróg przy stacjach paliw.