Szkodzi starszym silnikom. Mechanik odradza zakup

Mechanicy ostrzegają, że paliwa reklamowane jako "szlachetne" lub "sportowe" mogą w rzeczywistości przynieść więcej szkód niż korzyści, zwłaszcza dla starszych silników z dużym przebiegiem. Według nich stosowanie takich paliw nie przedłuży żywotności tych silników, a wręcz może je skrócić.

TankowanieTankowanie
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Mimo że koncerny paliwowe często promują paliwa premium jako zawsze dobre i nieszkodliwe, mechanicy nie są do końca przekonani co do prawdziwości tych twierdzeń. Chociaż niezależne testy przeprowadzone przez ADAC wykazały, że zużycie paliwa premium może spaść o 1-5 proc., to jednak ich ceny są zazwyczaj wyższe o ponad 5 proc. Teoretycznie, paliwa premium mogą zwiększyć osiągi samochodu, ale rzadko kiedy kierowcy korzystają z pełnej mocy silnika.

Jednak wszystkie te argumenty mogą okazać się nieistotne, gdy do gry wchodzi starszy silnik z dużym przebiegiem. Adam Lehnort, ekspert sieci ProfiAuto Serwis, podsumował doświadczenia i spostrzeżenia mechaników na ten temat.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Hyundai Ioniq 6 – wszystko fajnie, dopóki się nie odezwie

– Coś, co teoretycznie powinno pomóc, może w rzeczywistości zaszkodzić samochodom z dużym przebiegiem – mówi Lehnort. – Dodatki uszlachetniające i myjące obecne w paliwach premium mogą wypłukiwać nagromadzone w silniku zanieczyszczenia, które następnie mogą zmieszać się z olejem w misce olejowej.

– Mogłoby się wydawać, że to dobra rzecz, ponieważ mamy czysty silnik, a olej wymieniamy przecież regularnie – mówi dalej Lehnort. – Jednak wypłukany w ten sposób nagar może zmniejszyć szczelność tłoka w cylindrze, obniżając stopień sprężania i tym samym zmniejszając moc silnika, zamiast ją zwiększać. Co więcej, detergenty używane w paliwach premium mogą wypłukiwać zanieczyszczenia z układu paliwowego, które mogą uszkodzić wtryskiwacze – wyjaśnia.

Lehnort szczególnie odradza stosowanie paliw premium i tych o wyższej liczbie oktanowej w silnikach, które nie są wyposażone w czujnik spalania stukowego. Chociaż dotyczy to głównie jednostek z lat 90. lub starszych, na rynku wciąż jest wiele takich aut, a ich właściciele nie zawsze szukają oszczędności na każdym kroku.

Lehnort wyjaśnia, że paliwa premium zawierają tzw. dodatki przeciwstukowe, które mają zapobiegać wypaleniu tłoków i zaworów, a nawet uszkodzeniu głowicy silnika w wyniku spalania stukowego. Jeśli silnik nie jest wyposażony w czujnik spalania stukowego, paliwo o zwiększonej liczbie oktanów może spowolnić proces spalania do tego stopnia, że silnik nie tylko nie zyska na mocy, ale wręcz ją straci.

Aby paliwo o zwiększonej liczbie oktanowej przyniosło rzeczywiste korzyści, konieczne byłoby zmienienie kąta wyprzedzenia zapłonu i konsekwentne tankowanie takiego paliwa.

Mechanicy sugerują alternatywę dla paliw premium — dodatki chemiczne do paliwa, które można stosować na przykład co pięć tysięcy kilometrów przebiegu. Są one opracowane specjalnie z myślą o silnikach i według mechaników, stanowią dobrą alternatywę dla paliw premium.

Chodzi zwłaszcza o produkty inżynierii molekularnej z nano- i mikrotechnologią (m.in. grafenu), których skuteczność potwierdzono w warunkach drogowych, w testach długodystansowych, na hamowniach i w sporcie wyczynowym. W ogólnym rozrachunku, ta opcja jest również bardziej przyjazna dla portfela, jeśli porównamy jej koszty z regularnym tankowaniem paliw uszlachetnionych.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów