Niemcy wracają do aut jak dawniej. Już nie będzie jak w Chinach

Po fali krytyki związanej z nadmiernym użyciem ekranów dotykowych, Volkswagen zapowiada powrót do tradycyjnych przycisków w nadchodzących modelach. Czy to koniec minimalizmu w niemieckich autach?

Nowy Volkswagen PassatNowy Volkswagen Passat
Źródło zdjęć: © materiały partnera | Volkswagen AG
Aleksander Ruciński

Volkswagen przez lata słynął z doskonałego balansu między tradycyjnymi przyciskami a nowoczesnymi ekranami w swoich samochodach. Jednak od końca minionej dekady firma zaczęła przenosić większość funkcji do ekranów dotykowych, co nie spotkało się z entuzjazmem wielu klientów.

Ralf Brandstätter, szef Volkswagena w Chinach, zauważa, że europejscy klienci preferują "namacalne sterowanie, długoterminową trwałość i dynamikę jazdy". W Chinach natomiast kupujący szukają "samochodów zorientowanych na sztuczną inteligencję, z płynnym sterowaniem głosem i inteligentnymi kokpitami".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen Passat - ile zostało w nim Passata?

Najnowsze modele, takie jak Passat w wersji kombi czy elektryczny ID.7 Tourer, pokazują dominację ekranów nad fizycznymi przyciskami. Jednak w odpowiedzi na opinie klientów Volkswagen obiecuje zmiany. Andreas Mindt, szef designu Volkswagena, przyznał, że nadmierne poleganie na ekranach było błędem.

— Od modelu ID.2all będziemy mieć fizyczne przyciski dla pięciu najważniejszych funkcji (głośności, ogrzewania po obu stronach samochodu, wentylatorów i świateł awaryjnych) poniżej ekranu. Będą one w każdym samochodzie, który odtąd wyprodukujemy. Nigdy więcej nie popełnimy tego błędu. Na kierownicy również wrócą fizyczne przyciski. Koniec z domysłami. Jest sprzężenie zwrotne, to prawdziwe, a ludzie to kochają. Szczerze mówiąc, to samochód, nie telefon — powiedział Mindt.

Powrót do fizycznych przycisków może zwiększyć koszty produkcji, które prawdopodobnie zostaną przerzucone na klientów. Jednak wielu kierowców jest gotowych na taki kompromis w zamian za lepszą ergonomię i intuicyjność obsługi.

Zmiany w Volkswagenie mogą wpłynąć także na inne marki Grupy VW, takie jak Škoda, Seat czy Cupra. Dzięki współdzieleniu platform i komponentów, przyszłe modele tych marek również najpewniej powrócą do bardziej tradycyjnych rozwiązań w kokpicie.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach