System unikania kolizji przy cofaniu nie działa. Smutne wyniki amerykańskich badań

Amerykańska organizacja AAA sprawdziła systemy bezpieczeństwa w popularnych SUV-ach. Rezultaty nie napawają optymizmem. Zarówno kierowcy w autach, jak i piesi przechodzący za nimi nie mogą czuć się bezpiecznie.

Tak zakończyła się próba z "pieszym". Tak zakończyła się próba z "pieszym".
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Współczesne samochody są wyposażone w szereg systemów wsparcia kierowcy. Wsparcia, a nie zastępowania, czego najlepszym dowodem są niedawne badania przeprowadzone przez AAA.

Amerykańska organizacja postanowiła sprawdzić popularne SUV-y pod kątem systemów zapobiegającym kolizjom przy cofaniu, zarówno z pieszymi przechodzącymi za autem, jak i nadjeżdżającymi pojazdami. Wynik? Brak zdolności zapobiegania kolizjom.

Nie brzmi to zbyt optymistycznie, ale rezultaty mówią same za siebie. Spośród 40 prób cofania z udziałem 4 modeli tylko jedna zakończyła się bez kolizji z pojazdem nadjeżdżającym prostopadle. Nieco lepiej, choć wciąż słabo wypadły testy z pieszym. 10 z 20 testów zakończyło się najechaniem na manekina wielkości dziecka umieszczonego tuż za pojazdem.

W próbie sprawdzono Hyundaia Tucsona, Volkswagena Tiguana, Mazdę CX-30 i Lexusa RX 350. Wszystkie z rocznika 2023. Do testowania ostrzeżeń o ruchu poprzecznym i automatycznego hamowania wykorzystano dwa scenariusze: cofanie z miejsc prostopadłych i z miejsc pod kątem, w obu przypadkach z dużym pojazdem zaparkowanym po prawej stronie. Podczas stacjonarnego testu pieszego, manekin o wzroście 115 cm został umieszczony około 180 cm za SUV-em.

Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne © Materiały prasowe | AAA

Za ruch poprzeczny posłużył miękki, automatycznie poruszający się obiekt, jadący z prędkością 25 km/h. SUV-y cofały, gdy cel zbliżył się na 60 metrów. Nie wciskano pedału hamulca, zostawiając wszystko w rękach elektroniki. Niestety bez skutku. Tylko volkswagen tiguan uniknął zderzenia. Raz na 5 prób i tylko w teście prostopadłym. Jeśli chodzi o wyjazd z parkingu pod kątem, wszystkie pojazdy zawiodły.

Badania przeprowadzone przez AAA są wyraźnym dowodem na to, że wspomniane systemy mają wspomagać, a nie zastępować kierowcę. Warto o tym pamiętać, dla wspólnego bezpieczeństwa nas wszystkich. Szczegółowe wyniki znajdziecie tutaj.

Wybrane dla Ciebie

Niemiecki gigant opuszcza prestiżowy indeks. Znamy datę
Niemiecki gigant opuszcza prestiżowy indeks. Znamy datę
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów