System inteligentnego ładowania akumulatora – musisz wiedzieć o nim przed wymianą baterii

Nowoczesne samochody komplikuje się właściwie na każdym kroku i już nie ma w nich obszaru, w którym nie znajdziemy elektronicznych czujników. Użytkownicy czasami nawet się nie spodziewają jakie to niesie za sobą komplikacje. Doskonałym przykładem może być system inteligentnego ładowania akumulatora, który zmylił już niejednego mechanika.

AkumulatorAkumulator
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Samochód nie odpala, alternator ładuje, a akumulator jest rozładowany – sprawa wręcz prozaiczna i po sprawdzeniu akumulatora zazwyczaj okazuje się, że jest on już zużyty. Dziś jeśli akumulator wytrzyma 3 lata to i tak jest dobrze. Kiepska jakość baterii, duży prąd ładowania i w praktyce brak gwarancji na akumulator powodują niemałe problemy, pociągające za sobą wydatki.

Jeszcze gorzej jest w najnowszych modelach samochodów wyposażonych w system start/stop czy układ odzyskujący energię z hamowania i przetwarzający ją w prąd. Akumulatory do takich aut są już odpowiednio wysokiej jakości, ale też znacznie bardziej obciążone i co gorsza, również kosztowne. Może się jednak okazać, że niewiedza mechanika jeszcze dołoży problemów.

Tak bywa w przypadku samochodów wyposażonych w system inteligentnego ładowania akumulatora (wszystkie z układem start/stop). Służy on do ciągłej kontroli stanu i poziomu ładowania akumulatora.

Odpowiednie czujniki monitorują jego pracę i warunki w jakich pracuje, a następnie przesyłają informacje do komputera zarządzającego silnikiem i pozostałymi układami. Ten z kolei "podejmuje decyzję" o tym, kiedy i w jakim stopniu należy akumulator ładować. Pozwala to nie tylko wydłużyć jego trwałość, ale także obniżyć zużycie paliwa dzięki przerwom w ładowaniu gdy jest ono zbędne.

System taki współpracuje również z układami odzyskiwania energii. Komputer decyduje wówczas o tym, z jakiego źródła energia zostanie wykorzystana do naładowania baterii. Pilnuje też, aby akumulator nie został zanadto rozładowany, a także niepotrzebnie ładowany.

W czym problem?

System inteligentnego ładowania jest dobrym wynalazkiem, ale nie dla przydomowych majsterkowiczów. Pomijając kwestię dostępu do akumulatora we współczesnych samochodach, jego wymiana może być niemożliwa bez odpowiednich urządzeń lub oprogramowania. Dlaczego? Otóż po wymianie baterii na nową, sterownik będzie ją wciąż traktował jak poprzednią (zużytą), ładując akumulator zbyt niskim dla nowego napięciem.

Akumulator nowy, alternator ładuje, ale zbyt niskim prądem - czy to on jest winowajcom problemów?
Akumulator nowy, alternator ładuje, ale zbyt niskim prądem - czy to on jest winowajcom problemów?

A zatem, po wymianie akumulatora należy o tym poinformować sterownik ECU, aby ten realizował program przewidziany dla nowej baterii. Dopóki tego nie zrobimy, zbyt niskie napięcie będzie powodowało stałe niedoładowanie i tym samym rozładowywanie się baterii. Co gorsza, niewiedza może sporo kosztować, ponieważ możemy uznać, że akumulator jest wadliwy, a próba wymiany go na nowy nie przyniesie skutku.

Również wymiana alternatora nic nie da, a będzie on pierwszym podejrzanym w takiej sytuacji, zwłaszcza, że po podłączeniu miernika okaże się, że ładuje on zbyt niskim napięciem. A zatem dobrze jest wiedzieć o istnieniu systemu inteligentnego ładowania akumulatora, choć odpowiednio wykwalifikowany mechanik sam powinien zadbać o wprowadzenie do ECU stosownej informacji.

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.