Światowiec – Hennessey Focus ST HPE300 (2013)
Poza budowaniem ekstremalnych samochodów, jak choćby Venom GT, firma Hennessey zajmuje się także tuningiem bardziej pospolitych pojazdów. Przykładem takiego auta jest Ford Focus ST.
Jako tzw. model światowy, Ford Focus w każdym zakątku naszego globu wygląda niemal identycznie. Nieróżnicowanie nadwozi i niedopasowywanie ich pod konkretny rynek czy kontynent daje spore oszczędności finansowe, ale wymaga od projektantów przygotowania takiego wozu, który będzie pasował wszystkim. A to łatwe nie jest. Zdaje się jednak, że Fordowi udało się to z Focusem, który w USA też sprzedaje się całkiem dobrze i wzbudził zainteresowanie jednego z największych amerykańskich tunerów – Hennesseya.
Do przeróbek trafiła wersja ST, czyli najmocniejsza obecnie dostępna odmiana silnikowa Focusa. Seryjny 2-litrowy turbodoładowany motor ma moc 250 KM przy 5500 obr./min, a jego moment obrotowy o maksymalnej wartości 340 Nm dostępny jest przy 1750-4500 obr./min.
Wystarczył jednak montaż nowego ECU, zainstalowanie tzw. zimnego układu dolotowego i wstawienie sportowych filtrów powietrza, by jednostka napędowa zyskała kolejne 50 KM mocy i 70 Nm momentu obrotowego. Dostępny jest także układ wylotowy wydający z siebie bardziej sportowe dźwięki.
Cała moc przenoszona jest najpierw do 6-biegowej manualnej skrzyni przekładniowej, by następnie trafić wyłącznie na przednie koła.
Hennessey na razie ogranicza się tylko do tuningu silnika pozostawiając seryjnymi zawieszenie, hamulce, nadwozie i koła. Być może w przyszłości pakiety zostaną rozbudowane. A może po prostu kompleksowe przeróbki będą dostępne dopiero do Focusa RS?
Firma z Teksasu nazwała swój kit HPE300. Liczba „300” w tym przypadku oznacza nie tylko moc silnika w koniach mechanicznych, ale również liczbę Focusów ST, które będą zmodyfikowane przez Hennessey Performance.
By cieszyć się wzmocnionym o 50 KM kompaktowym Fordem (w USA zalicza się go do aut małych), trzeba dysponować 995 dolarami.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: R4
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1999 cmsup3/sup
- Doładowanie: turbosprężarka
- Moc maksymalna: 300 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 150,08 KM/l (seryjny – 125,06 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 410 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 320 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, średnica 271 mm
- Koła przednie: 8,5 x 18”
- Koła tylne: 8,5 x 18”
- Opony przednie: 235/40 R 18
- Opony tylne: 235/40 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1362 kg
- Stosunek masy do mocy: 4,54 kg/KM (seryjny – 5,45 kg/KM)
- Długość: 4362 mm
- Szerokość: 1823 mm
- Wysokość: 1484 mm
- Rozstaw osi: 2648 mm
Źródło: Hennessey