Światła do jazdy dziennej - kiedy i jak ich używać?

Przepisy pozwalają na używanie świateł do jazdy dziennej zamiast mijania w czasie od świtu do zmierzchu, o ile przejrzystość powietrza nie jest ograniczona. Jeśli jest inaczej, należy włączyć światła mijania. Problem w tym, że w wielu samochodach dzieje się to automatycznie.

We wszystkich nowych samochodach montuje się światła do jazdy dziennej. W większości już diodowe o kształcie dopasowanym do reflektora.We wszystkich nowych samochodach montuje się światła do jazdy dziennej. W większości już diodowe o kształcie dopasowanym do reflektora.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Mariusz Zmysłowski

Światła do jazdy dziennej, oznaczane czasem jako DRL (daylight running lights), zostały wprowadzone jako obowiązkowe wyposażenie samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t 7 lutego 2011 roku. Dokumentem regulującym obowiązek montowania przez producentów tego typu oświetlenia jest dyrektywa 2008/89/W.

Przepis ten nie dotyczy pojazdów, które zostały homologowane w Unii Europejskiej przed datą jego wprowadzenia, ale produkowane były nadal już po publikacji dyrektywy.

Zazwyczaj samochody wyposażone fabrycznie w światła do jazdy dziennej, mają także w czujnik zmierzchu, który eliminuje konieczność ręcznego włączania świateł mijania. Nie zawsze odpowiednio szybko reaguje on na zmianę warunków pogodowych. Dlatego mimo posiadania trybu "auto" w swoim samochodzie, należy ręcznie włączyć stosowne oświetlenie. Jest to istotne podczas opadów deszczu czy mgły, kiedy światła pozycyjne z tyłu mogą nadal nie świecić.

Kiedy zbliża się zmrok lub pada deszcz, automat nie zawsze przełączy światła DRL na mijania. A to może oznaczać, że z tyłu będziemy mniej widoczni.
Kiedy zbliża się zmrok lub pada deszcz, automat nie zawsze przełączy światła DRL na mijania. A to może oznaczać, że z tyłu będziemy mniej widoczni. © fot. Marcin Łobodziński

Jeśli nie dysponujemy automatem, który za nas zdecyduje, że jest już na tyle ciemno, by zacząć korzystać ze świateł mijania, musimy sami przestawić przełącznik. Przepisy nie określają w żaden sposób godzin, w jakich należy zaprzestać korzystania z DRL. Posługują się one jedynie sformułowaniami zmierzch i świt.

Teoretycznie najlepiej byłoby stosować się do zasad regulujących czym jest zmierzch cywilny. Określa on fazę zachodu Słońca w trakcie której środek jego tarczy znajduje się nie więcej niż 6 stopni kątowych poniżej horyzontu.

W praktyce najlepiej jest zawczasu włączyć światła mijania. Lepiej zrobić to jeszcze zanim zacznie się zmierzch (np. gdy Słońce chowa się za horyzont) i uniknąć mandatu, niż w imię minimalnej oszczędności ryzykować, że zajdzie konieczność dyskusji z funkcjonariuszem na temat teorii związanej z kątami określającymi zmierzch cywilny. Albo co gorsza, ktoś zbyt późno nas zauważy, co skończy się kolizją.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Do tych samochodów już nikt nie wrócił. Należały do ofiar zamachu na WTC z 11 września 2001
Do tych samochodów już nikt nie wrócił. Należały do ofiar zamachu na WTC z 11 września 2001
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych