SUV-y o wiele groźniejsze dla rowerzystów. Lista wad się wydłuża

Amerykańska agencja IIHS sprawdziła wypadki, w których doszło do zderzenia rowerzystów i SUV-ów. Wnioski są mocno niepokojące. Jak się okazuje, tego typu samochody robią potrąconym o wiele większą krzywdę niż auta tradycyjnych segmentów.

Im wyższy przód samochodu, tym poważniejsze mogą być skutki potrąceniaIm wyższy przód samochodu, tym poważniejsze mogą być skutki potrącenia
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja
Tomasz Budzik

W ostatnich latach SUV-y stały się motoryzacyjnym hitem w USA i Europie. Według serwisu Jato Dynamics w styczniu 2023 r w krajach UE to właśnie SUV-y stanowiły 51,3 proc. sprzedawanych w salonach, nowych aut. Zmotoryzowani doceniają ich większe, nieczułe na wysokie krawężniki koła czy spore bagażniki. Są jednak i wady. Nie od dziś wiadomo, że SUV-y w porównaniu z podobnymi autami tradycyjnych segmentów więcej palą, a zarazem również emitują. Co więcej, stwarzają większe zagrożenie dla pieszych. Dziś wiadomo, że również dla rowerzystów.

Mogłoby się wydawać, że w przypadku rowerzysty, który przecież siedzi stosunkowo wysoko, SUV-y nie będą stanowić dodatkowego zagrożenia. Badania przeprowadzone przez amerykańską agencję IIHS, zajmującą się bezpieczeństwem w motoryzacji, udowadniają jednak coś innego. Agencja przeanalizowała okoliczności, przebieg i skutki 71 potrąceń rowerzystów w wieku co najmniej 16 lat przez SUV-y.

Urazy, których doznali użytkownicy jednośladów, były oceniane za pomocą dwóch skal: Abbreviated Injury Scale oraz Injury Severity Score. W przypadku pierwszej z nich obrażenia głowy rowerzystów potrąconych przez SUV-y były o 63 proc. poważniejsze niż w przypadku aut tradycyjnych segmentów. W przypadku drugiej skali obrażenia całego ciała były o 55 proc. poważniejsze.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

BMW i7 - a Tobie się podoba?

Według amerykańskich ekspertów różnice biorą się nie tylko z różnicy masy, ale też kształtu auta. Wyższy przód auta sprawia, że rowerzysta często uderzony jest powyżej swojego środka ciężkości. W efekcie większa liczba rowerzystów nie wpada na maskę i dalej na dach, ale po uderzeniu upada na asfalt przed autem i jest narażona na przejechanie. Poważniejsze były również skutki uderzenia potrąconego rowerzysty o ziemię.

Opublikowane badania IIHS-u to kolejny argument dla przeciwników SUV-ów. W 2022 r. w innym amerykańskim opracowaniu ukazała się informacja, że już samo korzystanie z tego typu pojazdu – ze względu na ograniczenia widoczności - podnosi ryzyko potrącenia pieszej osoby na skrzyżowaniu o 68 proc. Należy jednak pamiętać, że amerykańskie SUV-y są wyraźnie większe od ich europejskich krewnych. Skala zagrożenia też może więc być inna.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów