SUV-y nie są bezpieczne dla pieszych. Ryzyko potrącenia wzrasta aż o 68 proc.

W ciągu ostatnich lat SUV-y podbiły serca kierowców. Teraz amerykańscy badacze pokazali ich poważną wadę. Posiadanie SUV-a to większe ryzyko spowodowania potrącenia pieszego. I to aż o 68 proc.

SUV-y mogą być dobrym wyborem dla osób pokonujących długie dystanse. W mieście stwarzają jednak większe zagrożenieSUV-y mogą być dobrym wyborem dla osób pokonujących długie dystanse. W mieście stwarzają jednak większe zagrożenie
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Sprzedają się jak szalone i zaczynają dominować na ulicach naszych miast. Według serwisu branżowego JATO w styczniu 2022 r. aż 49,7 proc. spośród nowych samochodów kupionych w Europie stanowiły SUV-y. Kierowcy cenią je za łatwość pokonywania krawężników czy progów zwalniających, a w wielu przypadkach także za dużą przestrzeń bagażową. Nie bez znaczenia jest również bardziej okazały niż w przypadku klasycznych nadwozi wygląd. IIHS – amerykańska instytucja badająca bezpieczeństwo w transporcie – właśnie odkryła negatywną stronę posiadania SUV-a.

Amerykanie sprawdzali, jak w zależności od typu nadwozia samochodu kształtuje się ryzyko potrącenia pieszego. Podobnie jak w Polsce, w USA wciąż jest to bardzo często występujący rodzaj zdarzenia. Jak się okazało, dla niektórych scenariuszy potrąceń rodzaj nadwozia ma ogromne znacznie. W USA do kolizji pomiędzy jednym pojazdem i jednym pieszym najczęściej dochodzi podczas skręcania na skrzyżowaniach. W takich właśnie warunkach większe auta stanowią dla niechronionych uczestników ruchu największe zagrożenie.

W przypadku SUV-ów podczas skręcania na skrzyżowaniu w lewo prawdopodobieństwo zabicia pieszej osoby jest dwukrotnie większe niż w przypadku zwykłych autach, a kiedy następuje skręt w prawo, ryzyko jest o 63 proc. wyższe. Nie jest to tylko specyfika SUV-ów. W przypadku pick-upów w pierwszym przypadku ryzyko jest czterokrotnie wyższe, a w drugim większe o 89 proc. Skąd takie różnice?

SUV-y czy pick-upy to samochody wyższe, a to może w niektórych przypadkach uniemożliwiać zobaczenie dziecka. To jednak nie wszystko. Podczas skręcania ogromny wpływ na widoczność ma słupek A, czyli ten znajdujący się pomiędzy przednią i boczną szybą. SUV-y są cięższe niż odpowiadające im pod względem długości samochody tradycyjnych segmentów. By przy zwiększonej masie zapewnić kierowcy i pasażerom bezpieczeństwo podczas dachowania, inżynierowie projektujący samochody stosują masywniejsze słupki. To z kolei prowadzi do ograniczenia widoczności na skrzyżowaniach.

SUV-y mają swoich gorących zwolenników. Nawet oni nie powinni jednak zapominać o tym, że auta tego typu mają również wady. Wśród nich można wymienić zwiększone zużycie paliwa czy drogie w zakupie większe opony. Teraz wiemy, że jest wśród nich też zwiększone zagrożenie dla pieszych.

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.