SUV-y idą jak ciepłe bułeczki. Przykład Toyoty pokazuje kierunek

Jeszcze kilka lat temu SUV-y i crossovery były fanaberią. Dziś są normą i bardzo szybko wypierają z rynku tradycyjne auta. Wystarczy wspomnieć, że najczęściej kupowana przez prywatne osoby w 2022 r. w Polsce była Toyota Yaris Cross.

Toyota Aygo XNawet najmniejszy model Toyoty stał się crossoverem
Źródło zdjęć: © Mateusz Lubczański
Aleksander RucińskiMarcin Łobodziński

Toyota jest świetnym przykładem tego, jakim koniem pociągowym są obecnie SUV-y (do tej kategorii aut wpisują się także crossovery). Jeszcze niedawno w europejskiej gamie japońskiego producenta były dwa modele tej klasy – dziś jest ich siedem. Warto zwrócić uwagę, że obok miejskiego Yarisa pojawił się niemal bliźniaczy technicznie model Yaris Cross. Tak samo jest w przypadku Corolli i Corolli Cross. Bez sensu? Tylko pozornie.

Wraz z pojawieniem się Yarisa Cross Toyota bowiem wreszcie zagospodarowała segment B-SUV. Kiedy ten model dołączył do już mocnego duetu C-HR i RAV4, w 2022 r. z europejskich salonów japońskiej marki wyjechało prawie 477 tys. SUV-ów i crossoverów. To aż o 54 proc. więcej niż rok wcześniej i o 85 proc. więcej niż przed pandemią.

Toyota wprost przyznaje, że właśnie auta tej kategorii napędzają sprzedaż, podobnie zresztą jak hybrydy. Tylko modele C-HR i RAV4 przyciągają ponad 100 tys. klientów rocznie, a w 2021 roku sprzedaż RAV4 przekroczyła nawet 160 tys. sztuk.

Jednym z ważniejszych nowych modeli Toyoty wydaje się Corolla Cross, która stanowi alternatywę dla tradycyjnego samochodu kompaktowego. Dotychczasowi klienci musieli się godzić na niedogodności wynikające z zakupu mało praktycznej Toyoty C-HR lub wybierać inną markę. Dziś, szukając czegoś wielkości Corolli, ale z podwyższonym nadwoziem, mają Corollę Cross.

Obecnie SUV-y Toyoty, zarówno pod względem liczby modeli, jak i sprzedanych egzemplarzy, prześcignęły tradycyjne auta tej marki. Yaris, Corolla, Camry, Prius, Mirai oraz schodzący model Aygo, którego w tym roku już całkowicie zastąpił Aygo X, w zeszłym roku sprzedały się w liczbie niespełna 394 tys. sztuk. W tym roku bez Aygo zostało pięć modeli typowo osobowych. Wciąż jednak prym wiodą dwa bestsellery – Yaris (185 781 egz. w 2022) i Corolla (182 278 egz. w 2022). Trzeba jednak mieć świadomość, że to bestsellery dużych flot.

Także z napędem na cztery koła

Tym, co może przyciągać do salonów Toyoty, jest również spora dostępność aut z napędem na cztery koła. Nawet w niższym segmecie SUV-B, reprezentowanym przez Yarisa Cross. Konkurentów z takim rozwiązaniem nie ma zbyt wielu. Wśród samochodów AWD Toyoty znajdziemy też oczywiście większe propozycje, takie jak Corolla Cross, RAV4 czy Highlander.

Nietrudno odnieść wrażenie, że SUV-y stały się dojną krową Toyoty. Zapewne nikt nie zdziwi się, jeśli w obecnym roku ten trend zostanie podtrzymany.

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej