Stuttgart z zakazem wjazdu dla starszych diesli. Obowiązuje w całym mieście

Od początku 2019 r. w Stuttgarcie obowiązują najbardziej radykalne w Niemczech przepisy wykluczające samochody z silnikami Diesla. W Hamburgu od połowy 2018 r. nie wolno poruszać się takimi autami po kilku ulicach. W przypadku Stuttgartu chodzi o całe miasto.

Regulacje wprowadzone w Stuttgarcie to najbardziej restrykcyjne prawo z obowiązujących w niemieckich miastachRegulacje wprowadzone w Stuttgarcie to najbardziej restrykcyjne prawo z obowiązujących w niemieckich miastach
Źródło zdjęć: © East News/Michael Weber IMAGEPOWER
Tomasz Budzik

Obowiązują już znaki, które zakazują wjazdu do Stuttgartu dieslami spełniającymi normę emisji Euro 4 lub jedną z wcześniejszych – informuje "Deutsche Welle". Nowszą normę Euro 5 muszą spełniać wszystkie samochody, które zostały zarejestrowane od 1 stycznia 2011 r. Te z całą pewnością mogą więc wjeżdżać do Stuttgartu. Dotyczy to również tych modeli, które przystosowano do wymogów normy.

Zakazem poruszania się na terenie całego miasta objęte są pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Przepisów nie stosuje się jednak w odniesieniu do pojazdów służb ratowniczych, a także samochodów firmowych rzemieślników, którzy wykonują usługi na terenie miasta. Dla mieszkańców Stuttgartu przewidziano okres przejściowy. Do 1 kwietnia 2019 r. mogą oni bez przeszkód poruszać się dieslami, które nie spełniają normy Euro 5. Potem będą musieli zrezygnować ze swoich aut.

Władze niemieckiego miasta zapowiadają, że do końca stycznia względem kierowców, którzy nie podporządkują się nowemu zakazowi, stosować będą jedynie upomnienia. Potem za nieprzestrzeganie przepisu grozić będzie mandat w wysokości 80 euro. Policja nie zapowiada jednak kontroli ukierunkowanych wyłącznie na sprawdzanie dostosowania się zmotoryzowanych do nowego prawa. Nalepki ekologiczne aut sprawdzane będą przy okazji rutynowych kontroli i zatrzymań związanych z innymi przewinieniami. Sprawdzane będą również parametry aut zaparkowanych w niemieckim mieście. Szacuje się, że nowe przepisy mogą dotknąć 72 tys. pojazdów.

Stuttgart należy do niemieckich miast z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem. Jeśli zakaz obowiązujący od 1 stycznia 2019 r. nie poprawi jego jakości, władze zaostrzą przepisy i usuną z miasta także diesle spełniające normę Euro 5. Decyzja w tej sprawie ma zapaść latem. Celem władz Stuttgartu jest obniżenie zawartości tlenów azotu w powietrzu, które powodują choroby układu oddechowego i zwiększają ryzyko zachorowania na raka. Samochody z silnikami Diesla są jednym z istotnych źródeł tych substancji.

Wprowadzenie restrykcyjnych przepisów w Stuttgarcie to nie koniec. Inne niemieckie miasta już pracują nad podobnymi ograniczeniami. Szacuje się, że ostatecznie zakazy mogą objąć 12 mln samochodów. Co się z nimi stanie? Niemieccy producenci zapowiadają dopłaty do zakupu nowych aut dla tych, którzy zechcą pozbyć się starszych pojazdów. Część z odzyskanych w ten sposób samochodów zakończy swój żywot na złomowisku, ale wiele trafi na rynek wtórny – w tym zapewne do Polski. Według danych instytutu SAMAR wśród sprowadzonych z zagranicy aut osobowych i dostawczych w listopadzie 2018 r. 43 proc. stanowiły pojazdy wysokoprężne. W przypadku importu z Niemiec odsetek ten wyniósł aż 50 proc.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km