Studio Bertone ogłosiło bankructwo

Bertone, studio założone w 1912 r., wkrótce przestanie istnieć.

Obraz
Wojciech Kaczałek

O fatalnej sytuacji włoskiej firmy pisaliśmy już w marcu. Wtedy rozpoczęło się postępowanie upadłościowe Bertone.

Przedsiębiorstwo przez ostatnie miesiące szukało inwestora i miało stworzyć plan restrukturyzacyjny, który pozwoliłby dźwignąć się z kłopotów. Nie udało się i firma została ogłoszona bankrutem.

Według Wards Auto w ciągu ostatnich pięciu lat długi Bertone zwiększyły się do 31 mln euro. Stało się tak mimo tego, że Bertone przez ostatnie lata nie cierpiało na brak zleceń opiewających na miliony euro.

Studio nie ma obecnie zbyt wiele do zaoferowania. Na sprzedaż mogą trafić budynki i tereny należące do firmy. Z kolei kolekcja samochodów Bertone została uznana za włoskie dziedzictwo narodowe i można ją kupić jedynie w całości.

Prawa do marki należą do dyrektora generalnego Bertone Marco Fillippy oraz do Lilli Bertone, a formalnie do osobnej spółki Bertone Cento. Ostatnio prawo do korzystania z logo i nazwy na wszelkich produktach niezwiązanych z motoryzacją zostały przez Bertone Cento przekazane na zasadzie licencji nowej firmie Bertone Design z Mediolanu.

Trudno ogarnąć całą siatkę zależności pomiędzy słynnym studiem stylistycznym, a kilkunastoma spółkami z siedzibami m.in. w Szwajcarii, Chinach i Stanach Zjednoczonych. Byli pracownicy opisują model biznesowy mianem "horroru". Michael Robinson, ostatni szef designu, nie chce się już więcej wypowiadać o Bertone. Proszony o komentarz odpowiedział redakcji Wards Auto, że nie da się znów "wciągnąć w dolinę łez".

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić