Pracownicy mają dość. Będzie strajk w Volkswagenie

Niemieccy pracownicy Volkswagena mają dość. Grożą strajkiem ostrzegawczym, który może przerodzić się w dłuższy protest.

OSNABRUECK, GERMANY - NOVEMBER 06: Volkswagen workers gather to march during a warning strike outside the Volkswagen factory on November 06, 2024 in Osnabrueck, Germany. IG Metall, the labor union representing workers in the metal and electrical sectors, is leading strikes nationwide in an effort to add pressure on employers during ongoing negotiations over pay and working conditions. The strikes are occurring as Germany is struggling with a near-stagnant economy. Volkswagen, in an effort to restore profitability in the face of a stark decline in global sales of its cars, is considering closing the Osnabrueck plant. (Photo by Hesham Elsherif/Getty Images)Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © GETTY | Hesham Elsherif
Aleksander Ruciński

21 listopada po trzeciej rundzie negocjacji z władzami koncernu zakończonej fiaskiem, przedstawiciele IG Metall zapowiedzieli możliwe strajki. Teraz przechodzą od słów do czynów, wyraźnie zachęcając do buntu.

"Strajki są możliwe, a także konieczne od początku grudnia" - napisano w ulotce IG Metall skierowanej do pracowników. Zgodnie z zapowiedziami, niemieckie fabryki Volkswagena mogą stanąć już w poniedziałek 2 grudnia. Wstępnie na kilka godzin, lecz nie wyklucza się przedłużenia protestu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen Passat - ile zostało w nim Passata?

Pracownicy niemieckiego koncernu nie zgadzają się na 10-procentowe obniżki pensji. Oczekują też, że Volkswagen nie zdecyduje się na zamknięcie fabryk. W zamian są gotowi zrezygnować z rocznych premii i podwyżek przez kolejne dwa lata.

Przedstawiciele związków zawodowych i koncernu spotkają się ponownie 9 grudnia w czwartej już turze negocjacji. Czas pokaże, czy ewentualne przestoje spowodowane strajkami sprawią, że kierownictwo pójdzie na kompromis.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów