Stacje sprzedające paliwo o niewłaściwych parametrach. Raport UOKiK-u

Tankowanie na legalnie działającej stacji nie musi oznaczać, że do baku wlejesz paliwo odpowiedniej jakości. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił dane o kontrolach stacji paliw przeprowadzonych do końca września 2019 r. Nieprawidłowości odnotowano w sześciu województwach.

W podróży nawet wybór markowej stacji nie zawsze jest gwarancją jakości paliwaW podróży nawet wybór markowej stacji nie zawsze jest gwarancją jakości paliwa
Źródło zdjęć: © Adam STASKIEWICZ/East News
Tomasz Budzik

Mapa zagrożeń

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2019 r. kontrolerzy pobrali 1160 próbek paliwa z polskich stacji. W 17 przypadkach nie spełniały one parametrów przewidzianych normami prawa. Co ciekawe, przypadki sprzedaży paliwa niespełniającego norm nie są równomiernie rozłożone na mapie Polski, mimo że w obrocie hurtowym w ogóle nie stwierdzono nieprawidłowości. Jak dotąd w przypadku sprzedaży detalicznej w 2019 r. wystąpiły one tylko w sześciu województwach.

Największe zagrożenie zatankowania paliwa o niewłaściwych parametrach występowało w woj. zachodniopomorskim. Tam aż 6,8 proc. kontroli paliwa skończyło się wykryciem nieprawidłowości. W woj. kujawsko-pomorskim było to 5,4 proc., w woj. mazowieckim i podlaskim 2,7 proc. Poza tym niechlubnym podium znalazły się woj. dolnośląskie (2,0 proc.) oraz woj. wielkopolskie (1,1 proc.).

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Woj. dolnośląskie

Przedsiębiorstwo handlowo-usługowe P.H.U. "Kol-Benz", 57-402 Nowa Ruda, ul. Słupiecka 9B – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

Krystyna Pijarowska, Danuta Kraus - wspólnicy spółki cywilnej, 57-400 Nowa Ruda, ul. Kłodzka 46 – niewłaściwa pozostałość po destylacji benzyny.

Woj. mazowieckie

EKOMAT, Jasieniec 8, Rybino - niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

Stacja Paliw Płynnych, Żyrów 47 – niewłaściwy skład frakcyjny oleju napędowego.

"Stacja paliw płynnych", Żyrów 47, 05–651 Chynów – niewłaściwy skład frakcyjny oleju napędowego, niewłaściwy indeks cetanowy i stabilność oksydacyjna.

ATIP, Halinów, ul. Powstania Styczniowego 30 – nieprawidłowa prężność par benzyny.

Woj. podlaskie

Pronar, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 17–210 Brańsk ul. Armii Krajowej 2 – niewłaściwa temperatura zapłonu oleju napędowego.

Woj. kujawsko-pomorskie

Firma Handlowo Usługowa - Adam Finc, 87–100 Toruń, ul. Polna 113 – niewłaściwa zawartość siarki w oleju napędowym.

EKO-TANK, Dolna Grupa 68A – niewłaściwa prężność par benzyny.

Olkop, Golub-Dobrzyń, ul. PTTK 54A – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

Woj. wielkopolskie

AMIC, Leszno, ul. Konstytucji 3-go Maja – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

Woj. zachodniopomorskie

Przedsiębiorstwo handlowo-usługowo-produkcyjne "Rolmasz", spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 76–150 Darłowo, ul. Dąbrowskiego 1 – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

"KGK", spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, 75-017 Koszalin, ul. Szczecińska 55 - niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

"HIL-GAZ", 73–260 Pełczyce, ul. Chrobrego 52 – niewłaściwy indeks lotności dla okresu przejściowego.

Trans-Key, Szczecin, ul. Przyszłości 13C – niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

Sprawdzaj stacje, silnik ci podziękuje

Tankowanie paliwa niespełniającego norm prowadzi do przedwczesnego zużycia jednostki napędowej i jej osprzętu.

Olej napędowy o niewłaściwym składzie frakcyjnym przyspiesza powstawanie nagaru, a taki, który charakteryzuje nieprawidłowa odporność na utlenianie, prowadzi do zatykania się dysz wtryskiwaczy. Z kolei paliwo z nadmierną ilością siarki przyspiesza korozję silnika. W przypadku ekstremalnych niezgodności z normami paliwo może powodować zauważalne po tankowaniu kłopoty z uruchamianiem silnika czy jego nierówną pracę.

Z punktu widzenia kierowcy najważniejsze jest, by po każdym tankowaniu zabierać z kasy paragon. Bez niego w razie kłopotów nie sposób udowodnić, że to właśnie w danym punkcie kupiło się trefne paliwo. Niemożliwe jest więc dochodzenie swoich praw. Najlepszym sposobem na uniknięcie kłopotów jest zaś po prostu tankowanie na takich stacjach, które nie miały kłopotów z jakością sprzedawanego paliwa.

Fakt, że wciąż nie brakuje stacji, na których sprzedawane jest paliwo niezgodne z normami, może dziwić, bo kary przewidziane za takie przewinienie są surowe.

Przedsiębiorca, który sprzedaje takie paliwo z pełną świadomością niespełniania norm, ryzykuje grzywną wynoszącą od 50 do 500 tys. zł lub do 3 lat pozbawienia wolności. W przypadku obrotu mieniem o znacznej wartości kara wynieść może od 100 tys. zł do miliona zł, a w więzieniu spędzić można nawet 5 lat. W przypadkach mniejszej wagi płaci się od 10 do 25 tys. zł, a jeśli działanie było nieumyślne, kara może wynieść od 25 do 250 tys. zł – niezależnie od wagi przewinienia.

Swoje podejrzenia o niewłaściwej jakości paliwa kierowcy mogą zgłaszać na stronie UOKiK-u poprzez stworzony do tego formularz.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów