Jak działa stabilizator - kompendium wiedzy

Według panujących przekonań, zawieszenie aktywne opiera się na regulowanej sile tłumienia amortyzatorów, co pozwala wpłynąć na charakterystykę ich pracy utrzymując współczynnik tłumienia na określonym poziomie. Rolę pneumatycznych, także aktywnych, elementów sprężystych w wynikowej charakterystyce, docenia się dużo rzadziej, natomiast o stabilizatorach większość użytkowników zapomina. To błąd!

Głównym zadaniem stabilizatora jest ograniczenie bocznych przechyłów nadwoziaGłównym zadaniem stabilizatora jest ograniczenie bocznych przechyłów nadwozia
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/BMW
Rafał Warecki

Stabilizator – co to jest i po co się go stosuje w konstrukcji zawieszeń?

Stabilizator w ujęciu klasycznym, to sprężysty, odpowiednio ukształtowany pręt pracujący na skręcanie, zamocowany do ruchomych elementów prowadzących koło, bezpośrednio lub za pomocą odpowiednich łączników. W razie potrzeby, zwiększa on sztywność kątową zawieszenia danej osi. Jego zadaniem jest ograniczenie bocznych przechyłów nadwozia podczas jazdy po łuku co pozytywnie wpływa na kierowalność, przyczepność i co za tym idzie, wynikowo zwiększa bezpieczeństwo.

Podczas pokonywania zakrętu cały samochód pod wpływem działających sił przechyla się w kierunku przedniego zewnętrznego koła. Działanie stabilizatora zmniejsza różnice chwilowych obciążeń działających na elementy sprężyste zawieszenia kół danej osi.

Podczas jazdy po łuku, przechylane siłą odśrodkową nadwozie powoduje ściskanie sprężyny z jednej strony samochodu, zaś rozciąganie z drugiej. Połączony z wahaczami drążek stabilizatora zostaje skręcony, opór skręcanego pręta zmniejsza różnicę w ugięciu sprężyn zawieszenia, poprzez wzrost sztywności całkowitej po stronie bardziej obciążonej (koła zewnętrzne) oraz zmniejszenie sztywności po stronie mniej obciążonej (koła wewnętrzne).

Stabilizator poprzeczny w Audi R8
Stabilizator poprzeczny w Audi R8 © fot. mat. prasowe/Audi

Także dzięki stabilizatorowi koła wewnętrzne nie utracą przyczepności. Zmiana sztywności kątowej zawieszenia wpływa także na odchylenie promienia rzeczywistego od teoretycznego,  wynikającego z geometrii układu kierowniczego i jezdnego, podczas pokonywania zakrętu. Zwiększenie sztywności kątowej zawieszenia przedniego przesuwa tendencję zachowania się w zakręcie w kierunku podsterowności (poszerzania zakrętu).

Dodanie stabilizatora w tylnym układzie zawieszenia pozwoli przybliżyć zachowanie pojazdu do założonego. W wypadku napędu FWD, stabilizator zapewni neutralne proporcje podczas gdy dla RWD, zwiększy się tendencja do nadsterowności. Tyczy się to także pozostałych elementów zawieszenia i należy uwzględnić tą zasadę przy wymianie podzespołów na nieseryjne.

Przy jeździe na wprost po gładkiej drodze, czyli przy jednakowych skokach kół, stabilizator nie działa, ponieważ obraca się w gniazdach. Jednak gdy nawierzchnia okaże się wyboista, jedno z kół poddane wymuszeniu od nierówności drogi, poprzez stabilizator przeniesie siły na drugie koło z nim połączone, co powoduje niepotrzebne drgania. Im wyższa sztywność kątowa stabilizatora, tym efekt ten będzie bardziej odczuwalny i uciążliwy. W takich przypadkach, pojawiają się dwa rozwiązania.

Stabilizator dwuczęściowy-rozłączny

Myśl rozłącznego stabilizatora jest bardzo prosta. Charakteryzuje się on dwuczęściową budową, gdzie elementy sprzężone są ze sobą poprzez siłownik sterowany elektrycznie. Całość jest sterowana manualnie lub poprzez odczyt z odpowiednich czujników. Przy działającym systemie, koła pracują niezależnie od siebie dzięki czemu reakcje z jednego koła nie są przenoszone na drugie, takie podejście umożliwia także pełne wykorzystanie skoku zawieszenia. W razie potrzeby, stabilizator jest aktywowany i działa tak samo jak klasyczny.

Stabilizator aktywny

Jako przykład do krótkich rozważań, posłuży ostatnia konstrukcja firmy BWI Group, będąca udoskonaleniem występujących już na rynku technologii. Ogólna idea ASBS (Active Stabilizer Bar Systems) opiera się na dwukomorowych siłownikach hydraulicznych połączonych z końcami stabilizatora.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© fot. mat. prasowe/BWI

Do wytworzenia momentu oporowego lub reakcyjnego służy występujący w nich przepływ cieczy roboczej kontrolowany przez odpowiednie zawory, nad którymi czuwa sterownik odpowiedzialny za ogólną pracę całego zawieszenia. Samochód wyposażony w taki system, może w sposób ciągły i nieangażujący kierowcy dozorować pracę stabilizatora a co za tym idzie, kątową sztywność zawieszenia.

Projekt firmy BWI, pracuje nie przez ukierunkowanie przepływu cieczy roboczej a poprzez wykorzystanie różnicy jej ciśnień, dzięki czemu udało się osiągnąć jeszcze szybszą i precyzyjniejszą reakcję układu a także zbić jego masę i wymiary o około 30 proc. W ostatniej wersji, do wytworzenia momentu zastosowano także przekładnię śrubowo-kulkową, która jest w stanie zapewnić od 900Nm do 1500Nm momentu przy ciśnieniu roboczym dochodzącym do 180 bar.

Aby przekonać się o działaniu systemu, BWI Group udostępniło wykresy pochylenia pojazdu mierzonego od płaszczyzny koła w funkcji przyspieszeń poprzecznych, a także wartości średnich przyspieszeń pochyleń w odniesieniu do częstotliwości wymuszeń dla pojazdu wyposażonego w układ ASBS i bez niego.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© fot. mat. prasowe/BWI
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© fot. mat. prasowe/BWI

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik