Sprzedaż nowych samochodów we wrześniu 2020 r. Nastąpiło odbicie

Polacy znów kupują samochody. Taki wniosek płynie z danych dotyczących sprzedaży nowych aut osobowych we wrześniu 2020 r. Zarejestrowano ich wówczas ponad 38 tys.

Nie wszyscy spodziewali się tak dobrych wynikówNie wszyscy spodziewali się tak dobrych wyników
Źródło zdjęć: © mat. pras.
Tomasz Budzik

Rok 2020 stoi pod znakiem pandemii koronawirusa i spowodowanych przez niego gospodarczych strat. Jedną z branż, która z tego powodu mocno ucierpiała, jest motoryzacja. Mimo to polscy dilerzy września z pewnością nie mogą wpisać po stronie straconych miesięcy. Zarejestrowano wówczas 38 147 nowych aut osobowych. To nie tylko o 9,9 proc. więcej niż w sierpniu 2020 r., ale też o 8 proc. więcej niż we wrześniu 2019 r. Taki wynik musi budzić nadzieję branży na zmniejszenie wymiaru strat. Jak do tej pory w 2020 r. nowe samochody znalazły bowiem w Polsce o 28,2 proc. mniej nabywców niż w porównywalnym okresie 2019 r.

Kto w skali osiąga najlepsze rezultaty sprzedaży? Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego we wrześniu najwięcej aut sprzedała w Polsce Toyota (6 055 szt.). Japońska marka prowadzi też w zestawieniu podsumowującym dziewięć pierwszych miesięcy 2020 r. (42 084 szt.). W porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. sprzedaż aut japońskiej marki jest o 7,5 proc. niższa, co stanowi najlepszy wynik spośród marek popularnych. Skąd taki rezultat?

Odpowiedzią jest napęd. Choć jak na razie sprzedaż samochodów osobowych w 2020 r. jest o 28,2 proc. niższa niż w ciągu 9 miesięcy 2019 r., to sprzedaż hybryd wzrosła o 37,1 proc., a przecież właśnie takie napędy stanowią trzon oferty znacznej części modeli Toyoty. Co prawda jeszcze dynamiczniej, bo o 133,8 proc., wzrosła sprzedaż samochodów elektrycznych, ale na razie ich udział w rynku jest niewielki. We wrześniu auta benzynowe przekonały do siebie 65 proc. nabywców, diesle 18,7 proc., hybrydy 13,2 proc., auta z LPG 1,5 proc., a pojazdy elektryczne jedynie 0,7 proc. W tej ostatniej grupie nawet imponujący procentowy wzrost nie przekłada się więc na dużą liczbę aut.

Wśród producentów na drugim miejscu znalazła się Skoda, która we wrześniu 2020 r. sprzedała 5 221 aut, a w całym 2020 r. 40 256 szt. Dalej są: Volkswagen (3 087 i 24 607 szt.), Kia (1 861 i 17 444 szt.) oraz Renault (1 795 i 14 653 szt.). Ciekawostką jest Audi, którego samochody we wrześniu znalazły 1 326 nabywców, a w całym roku 2020 jak dotąd zdecydowało się na nie 10 370 osób. To jedyny producent na polskim rynku, który po dziewięciu miesiącach odnotował wyższy wynik sprzedaży - o 3,9 proc. - od ubiegłorocznego.

We wrześniu największą popularnością cieszyła się Skoda Octavia (2 129 szt.). Na dalszych miejscach znalazły się: Toyota Corolla (1 889 szt.), Toyota Yaris (1 363 szt.), Skoda Fabia (1 008 szt.) oraz Toyota C-HR (898 szt.), Ford Focus (805 szt.), Dacia Duster (773 szt.), Volkswagen Golf (734 szt.), Renault Clio (730 szt.) oraz Volkswagen Tiguan (703 szt.). W skali roku najpopularniejszym samochodem jest Skoda Octavia (13 022 szt.), na drugim miejscu znajduje się Toyota Corolla (12 601 szt.), a na trzecim Toyota Yaris (10 509 szt.).

Za wzrost sprzedaży nowych samochodów we wrześniu 2020 r. odpowiadają klienci instytucjonalni. Czas pokaże, czy firmy będą zdecydowane na zakup aut do końca roku.

Wybrane dla Ciebie

Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem, czy całoroczne sprawdzą się latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne sprawdzą się latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam