Marka europejska, ale auto z Chin. Sprzedaje się na pniu

Rynek samochodów elektrycznych w Europie się nieco ostudził, wciąż dominuje go Tesla, ale rośnie udział aut produkowanych w Chinach. Szczególnie wybija się jeden gracz, ale "Made in China" nie zawsze oznacza chińską markę.

MG4MG4
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | MG
Błażej Buliński

Jak podaje firma analityczna JATO Dynamics, w lutym na 28 europejskich rynkach zarejestrowano łącznie 988 116 nowych samochodów osobowych – to o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Podobnie sytuacja wyglądała w styczniu (+11 proc.).

Wzrostów nie napędzają jednak już elektryki w tak dużym stopniu, jak wcześniej – do łask wróciły auta napędzane spalinowymi silnikami, które w lutym stanowiły 61 proc. rejestracji. Tym samym spalinówki osiągają udział sprzed pandemii (62 proc. rejestracji w lutym 2019 r.), ale europejscy klienci wyraźnie odwrócili się od diesli, które obecnie notują tylko 15 proc. udział w rejestracjach, podczas gdy 5 lat temu osiągały jeszcze 35 proc.

Zwiększenie rejestracji nowych aut w Europie to zasługa m.in. ofensywy aut z Chin. W lutym 2024 r. na drogi naszego kontynentu wyjechało aż o 45 proc. więcej aut pochodzących z Kraju Środka niż rok wcześniej. Samochody produkcji chińskiej sprzedawały się w lutym w Europie lepiej niż te pochodzące z fabryk we Włoszech (Stellantis), Korei (Hyundai, Kia) Maroku (Dacia) czy Rumunii (Dacia, Ford).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Beijing 5 – rodzinny SUV z Chin za 127 tys. zł

Wśród aut produkowanych w Chinach dominują elektryki – aż 66 proc. z nich miało napęd bateryjny. W pierwszych dwóch miesiącach tego roku co piąty samochód elektryczny rejestrowany w Europie pochodził z chińskiej fabryki. Made in China nie jest jednak równoznaczne z marką chińską: według JATO Dynamics tylko 16 proc. aut, które trafiły w tym roku do europejskich klientów, miało rdzennie chiński znaczek.

Niekwestionowanym liderem jest MG, które ma brytyjski rodowód (i dzięki temu najlepszą rozpoznawalność oraz postrzeganie w Europie), ale jest własnością chińskiego koncernu SAIC, auta są w Chinach projektowane i produkowane. Na MG przypada w Europie aż 40 proc. rejestracji aut z Chin. Za 44 proc. rejestracji aut "Made in China" odpowiadają marki zachodnie, w tym m.in. Tesla, Volvo, DaciaBMW.

Rejestracje nowych aut w Europie w lutym 2024 – podział wg kraju produkcji
Rejestracje nowych aut w Europie w lutym 2024 – podział wg kraju produkcji © Materiały prasowe | JATO Dynamics

MG4 było w lutym czwartym najchętniej wybieranym samochodem elektrycznym w Europie, jednak zwiększenie udziału w rynku marka zawdzięcza przede wszystkim swoim spalinowym modelom. Od początku tego roku w 28 europejskich krajach zarejestrowano 32 366 aut marki MG. Dla porównania: wszystkie inne chińskie marki dostarczyły klientom w tym czasie 13 646 aut. W lutym Europejczycy chętniej wybierali MG niż Cuprę, Mazdę czy Jeepa.

Pierwsze rejestracje aut elektrycznych w lutym 2024 w Europie (dane z 28 krajów) – top 10

Pozycja

Model

Liczba rejestracji

Różnica wobec 02.2023

1.

Tesla Model Y

19 940

+8%

2.

Tesla Model 3

7912

+71%

3.

Peugeot e-208

5322

+31%

4.

MG4

5231

+93%

5.

Volvo XC40 Recharge

4604

+6%

6.

BMW i4

3748

+120%

7.

Volvo EX30

3670

-

8.

BMW iX1

3545

+121%

9.

Skoda Enyaq

3252

+1%

10.

Fiat/Abarth 500

3045

-37%

 

Łącznie aut elektr.

130 672

+10%

Dane: JATO Dynamics

W rankingu modeli pozycję lidera w lutym odzyskała Dacia Sandero, strącając Teslę Model Y na drugie miejsce. Trzeci Volkswagen Golf odnotował silny wzrost: zarejestrowano aż o 45 proc. więcej aut niż przed rokiem.

Top 10 modeli – pierwsze rejestracje w Europie w lutym 2024

Pozycja

Model

Liczba rejestracji

Różnica wobec 02.2023

1.

Dacia Sandero

20 797

+13%

2.

Tesla Model Y

19 760

+7%

3.

Volkswagen Golf

19 490

+45%

4.

Peugeot 208

18 476

+14%

5.

Citroen C3

17 787

+61%

6.

Skoda Octavia

16 587

+35%

7.

Toyota Yaris Cross

15 760

+7%

8.

Renault Clio

15 002

+26%

9.

Volkswagen T-Roc

13 975

-11%

10.

Peugeot 2008

13 900

+17%

Dane: JATO Dynamics

Top 25 marek – pierwsze rejestracje w Europie w lutym 2024

Pozycja

Marka

Liczba rejestracji

Różnica wobec 02.2023

1.

Volkswagen

95 511

-1%

2.

Toyota

69 521

+12%

3.

Peugeot

57 987

+8%

4.

Skoda

57 638

+14%

5.

BMW

54 501

+12%

6.

Renault

49 348

+6%

7.

Mercedes

48 708

+1%

8.

Dacia

46 111

+3%

9.

Audi

45 664

-7%

10.

Hyundai

39 738

+6%

11.

Kia

39 669

+7%

12.

Citroen

36 341

+26%

13.

Ford

34 621

-17%

14.

Opel/Vauxhall

34 163

+1%

15.

Fiat

32 956

+9%

16.

Tesla

27 827

+20%

17.

Volvo

27 407

+37%

18.

Nissan

23 512

+22%

19.

Seat

21 881

+8%

20.

Suzuki

18 312

+52%

21.

MG

15 620

+106%

22.

Cupra

15 193

+43%

23.

Mazda

12 271

0%

24.

Jeep

11 279

+19%

25.

Mini

10 778

-6%

Dane: JATO Dynamics

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach