Sprowadzamy mniej używanych aut. Ale są starsze

Polacy sprowadzają nieco mniej używanych aut i są one starsze niż w 2022 r. Co jednak najbardziej zaskakujące, zmotoryzowani nie przestraszyli się wizji powstania stref czystego transportu i stawiają na samochody, które niebawem mogą stać się kłopotliwe.

LawetaLaweta
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GITD
Tomasz Budzik

W lutym 2023 r. do Polski sprowadzono 57,6 tys. używanych samochodów osobowych i lekkich dostawczaków o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t. Oznacza to spadek o 10,3 proc. względem importu w lutym 2022 r. – poinformował Instytut Badań Rynku Samochodowego Samar. Luty był 15. z rzędu miesiącem ze spadkiem importu używanych aut z zagranicy. Co więcej, sprowadzane samochody są coraz starsze.

Według Samaru średni wiek aut osobowych przekroczył w lutym 13 lat. W czasach, gdy wszystko drożeje, nie jest to najbardziej zaskakujące. Dziwić może jednak pewien szczegół. Do Polski wciąż trafia dużo używanych samochodów wysokoprężnych. Wśród aut sprowadzonych w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2023 r. diesle stanowiły 42,3 proc. To w zasadzie tyle samo, ile rok wcześniej. Średni wiek sprowadzonego samochodu wysokoprężnego wynosi obecnie 12 lat. Oznacza to, że średnio sprowadzany do Polski używany diesel został wyprodukowany w 2010 r., co wskazuje na normę emisji Euro 4 (norma Euro 5 stała się obowiązkowa dla aut rejestrowanych od stycznia 2011 r.). I tu pojawia się problem.

Samorządy wielu polskich miast przymierzają się do wprowadzenia stref czystego transportu. Do tej pory swoje plany w tym zakresie skonkretyzowały Kraków i Warszawa. W obydwu przyjęto zasadę bardziej restrykcyjnego traktowania diesli. Co to oznacza w praktyce?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ford Ranger Raptor - niepotrzebny ci samolot

Jeśli plany władz Krakowa wejdą w życie, do strefy – a będzie nią całe miasto – od 1 lipca 2024 r. nie wjadą diesle zarejestrowane po 1 stycznia 2023 r. i spełniające normę niższą niż Euro 5 bądź wyprodukowane przed 2010 r. W Warszawie analogiczne wymogi mają wejść w życie w 2026 r. Jednocześnie do stref będą mogły wjeżdżać starsze pojazdy na benzynę. W przypadku Krakowa wyprodukowane nawet w 2000 r., a w przypadku Warszawy w 2001 r.

Osoby decydujące się na starsze samochody z silnikiem Diesla niebawem mogą stanąć przed problemem braku możliwości wjazdu do powstających stref czystego transportu. Póki co polscy nabywcy albo o tym nie wiedzą, albo ta perspektywa im nie przeszkadza. Przynajmniej to właśnie sugerują dane na temat importu. Czas pokaże, czy w najbliższym czasie sytuacja się nie zmieni.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów