Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw

Organizacja Euro NCAP, która od lat bada bezpieczeństwo nowych aut, przetestowała ostatnio aż 19 modeli. Wśród nich nie zabrakło nowości z Chin. Niestety nie wszystkie stanęły na wysokości zadania.

Bezpieczeństwo MG 3 może budzić wątpliwościBezpieczeństwo MG 3 może budzić wątpliwości
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Euro NCAP
Aleksander Ruciński

Specjaliści z Euro NCAP nie mają ostatnio łatwego życia. Na rynek co chwila trafiają kolejne nowości, które wymagają sprawdzenia pod kątem bezpieczeństwa. Wśród 19 rozbitych niedawno modeli, te typowo europejskie należą do mniejszości. Jest za to sporo "chińczyków" a nawet turecka egzotyka w postaci aut marki Togg. Które z nich zasłużyły na 5 gwiazdek, a które miało karygodną wadę fotela? Szczegółowe wyniki znajdziecie poniżej.

Citroën C5 Aircross

  • Wynik ogólny: ★★★★☆
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 80 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 62 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Toyota Urban Cruiser

  • Wynik ogólny: ★★★★☆
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 77 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 72 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Suzuki e VITARA

  • Wynik ogólny: ★★★★☆
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 77 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 72 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

BMW Serii 1 

  • Wynik ogólny: ★★★★☆
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 78 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 84 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 85 proc.
  • Systemy wsparcia: 80 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

VW ID.Buzz

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 84 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 70 proc.
  • Systemy wsparcia: 73 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

BYD Dolphin Surf

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 82 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 86 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 76 proc.
  • Systemy wsparcia: 77 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Mini Cooper

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 83 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 81 proc.
  • Systemy wsparcia: 77 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Mini Aceman

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 83 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 77 proc.
  • Systemy wsparcia: 79 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

EXLANTIX ES 

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 88 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 82 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 77 proc.
  • Systemy wsparcia: 77 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Hyundai IONIQ 9

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 84 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 77 proc.
  • Systemy wsparcia: 83 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

AION V

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 88 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 78 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Audi Q4 e-tron

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 91 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 73 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Lynk & Co 08

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 78 proc.
  • Systemy wsparcia: 81 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Togg T10X

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 79 proc.
  • Systemy wsparcia: 80 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Togg T10F

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 95 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 78 proc.
  • Systemy wsparcia: 80 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

IM IM6

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 90 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 85 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 83 proc.
  • Systemy wsparcia: 87 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

smart #5

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 88 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 93 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 84 proc.
  • Systemy wsparcia: 92 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

firefly

  • Wynik ogólny: ★★★★★
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 96 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 87 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 82 proc.
  • Systemy wsparcia: 86 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

MG3

  • Wynik ogólny: ★★★★☆
  • Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 74 proc.
  • Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 73 proc.
  • Bezpieczeństwo pieszych w zderzeniu z autem: 81 proc.
  • Systemy wsparcia: 69 proc.
  • Pobierz pełny raport w PDF

Czterogwiazdkowy wynik uzyskany przez MG3 wymaga dodatkowego komentarza z uwagi na komplikacje, jakie wystąpiły podczas próby zderzenia czołowego. Mowa o awarii mechanizmu blokowania fotela kierowcy, która zdaniem ekspertów Euro NCAP może skutkować ciężkimi obrażeniami.

Uszkodzenie blokady zwiększyło siły działające na prawą nogę testowego manekina i uniemożliwiło sprawdzenie, w jakim stopniu auto chroni kości udowe i kolana pasażerów siedzących w różnych pozycjach.

Dlaczego zatem MG 3 dostało aż cztery gwiazdki? Euro NCAP tłumaczy, że obecny system punktacji nie uwzględnia ewentualnych defektów, a jedynie faktyczny poziom ochrony. Jeśli chodzi o same liczby, chiński mieszczuch wypadł nieźle, stąd czterogwiazdkowa ocena.

Nie zmienia to faktu, że eksperci skrytykowali MG wyrażając ubolewanie, że "w 2025 roku do sprzedaży trafił samochód z tak podstawową wadą, jak niesprawny mechanizm blokady fotela - części kluczowej dla ochrony kierowcy i pasażerów". Problem został zgłoszony producentowi, a ten zadeklarował wprowadzenie poprawek.

Wybrane dla Ciebie

Coraz bliżej psychologicznej granicy. Mamy prognozy cen paliw na przyszły tydzień
Coraz bliżej psychologicznej granicy. Mamy prognozy cen paliw na przyszły tydzień
Nowa Kia Stonic debiutuje w Polsce. Znamy ceny
Nowa Kia Stonic debiutuje w Polsce. Znamy ceny
Wideo: Wysiadł z auta w szlafroku i zaczął rozlewać benzynę. Potem wszystko podpalił
Wideo: Wysiadł z auta w szlafroku i zaczął rozlewać benzynę. Potem wszystko podpalił
Auto jak mobilne biuro. Mercedes łączy siły z Microsoftem
Auto jak mobilne biuro. Mercedes łączy siły z Microsoftem
Volkswagen ma problem z absencją pracowników. Traci przez to miliard euro rocznie
Volkswagen ma problem z absencją pracowników. Traci przez to miliard euro rocznie
Poszedł zarejestrować auto. Nie wiedział, że kupił je z długiem
Poszedł zarejestrować auto. Nie wiedział, że kupił je z długiem
Policja ma nowe radiowozy. Pierwsze sztuki w takiej wersji
Policja ma nowe radiowozy. Pierwsze sztuki w takiej wersji
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
Nowa sieć stacji ładowania wchodzi do Polski. Stawiają na dużą moc
7600 osób z działu elektryfikacji na bruk. "Musimy to przetrwać"
7600 osób z działu elektryfikacji na bruk. "Musimy to przetrwać"
Pierwsza jazda: Aston Martin DBX S — bez kompromisów
Pierwsza jazda: Aston Martin DBX S — bez kompromisów
"Polska" Via Baltica w końcu gotowa! Ostatni odcinek już przejezdny
"Polska" Via Baltica w końcu gotowa! Ostatni odcinek już przejezdny