Nowe paliwo E10 na mrozie. Sprawdziliśmy, co się stało

Myśląc o zimowych problemach z paliwami, najczęściej mogliśmy mieć skojarzenia z olejem napędowym, w którym może dojść zwiększenia gęstości oraz wytrącenia się kryształków parafiny, które skutecznie mogą zatkać układ paliwowy, utrudniając rozruch. Czy analogiczne kłopoty mogą się pojawić w przypadku benzyny E10?

Benzyna 95 E10 oraz E5Benzyna 95 E10 oraz E5
Źródło zdjęć: © WP

Wokół benzyny E10 zdążyło powstać już sporo mitów, które rzucają cień na swobodę korzystania z tego paliwa. Jednym z problemów, który budzi niepokój wielu kierowców, jest wyższa higroskopijność (pochłanianie wody) z powodu większej ilości etanolu zawartego w paliwie. A to może nieść ryzyko zamarzania wytrąconej wody. W warunkach domowych postanowiłem sprawdzić, jak na mrozie zachowają się benzyny E5 oraz E10.

Czy benzyna E10 zamarznie na mrozie?
Czy benzyna E10 zamarznie na mrozie? © WP | Wirtualna Polska

Zaopatrzyłem się w niewielką ilość benzyny 95 o oznaczeniu E5, która zawiera 4,7 proc. biokomponentów. Testowane paliwo E10 zawiera ich 7,6 proc. Podczas wizyty na stacji miałem wgląd do świadectw jakości, które zawierają informację o składzie, jednak nie mogłem ich sfotografować. W przypadku benzyny o wyższej zawartości etanolu miałem informację, że jest to już druga dostawa w tym roku, więc w zbiorniku na stacji benzynowej nie powinno być już śladu po E5.

W sklepie ze szkłem laboratoryjnym kupiłem kilka pojemników oraz biurety, czyli z podziałką i kranikiem, aby do nich wlać paliwa, wystawić na działanie mrozu i następnego dnia ocenić ich wygląd oraz swobodę przepływu przez niewielki otwór na końcu.

Trzeba zaznaczyć, że taki eksperyment, przeprowadzony poza laboratorium bez specjalistycznej aparatury do analizy, pozwoli jedynie na wzrokową ocenę sytuacji. W przypadku oleju napędowego mogłoby to wystarczyć, aby stwierdzić, czy dzieje się coś niepokojącego. W noc przeprowadzenia testu prognozowana temperatura miała wynosić -14 stopni Celsjusza, a benzyna zawsze była odporna na działanie ujemnych temperatur.

Benzyna E10 oraz E5 wystawiona na działanie ujemnych temperatur
Benzyna E10 oraz E5 wystawiona na działanie ujemnych temperatur © WP | Wirtualna Polska

"Instalacja pomiarowa" trafiła na parapet, gdzie umieściłem również czujnik termometru elektronicznego. Było późne popołudnie, temperatura wynosiła -12,5 stopnia.

Temperatura podczas rozpoczęcia eksperymentu
Temperatura podczas rozpoczęcia eksperymentu © WP

Po niecałej godzinie zaczęła spadać. Obserwowałem jak powoli pojemniki pokrywa szron, natomiast ostatecznej oceny sytuacji zamierzałem dokonać rano. Około godziny 23:00 termometr wskazywał wartość zbliżoną do prognozowanej.

  • Pojemniki z benzyną powoli pokrywają się szronem
  • Pojemniki z benzyną powoli pokrywają się szronem
[1/2] Pojemniki z benzyną powoli pokrywają się szronem Źródło zdjęć: WP | Wirtualna Polska
Temperatura w nocy miała spaść do około -14 stopni Celsjusza
Temperatura w nocy miała spaść do około -14 stopni Celsjusza © WP

Rano, po kilkunastu godzinach działania ujemnych temperatur, przyszedł czas na werdykt.

  • Nie zauważyłem żadnych niepokojących reakcji
  • Nie zauważyłem żadnych niepokojących reakcji
[1/2] Nie zauważyłem żadnych niepokojących reakcji Źródło zdjęć: WP | Wirtualna Polska

W plastikowych pojemnikach, w których znajdowało się niecałe 100 ml paliwa, nie zauważyłem żadnych niepokojących zmian. W obu przypadkach ciecz była jednolita, bez śladów żadnych niepożądanych reakcji. Podobnie wyglądała benzyna w biuretach. Po odkręceniu kraników, jej przepływ był swobodny i jednostajny w obu przypadkach.

  • Przepływ  obu paliw był swobodny i jednolity
  • Przepływ  obu paliw był swobodny i jednolity
[1/2] Przepływ obu paliw był swobodny i jednolity Źródło zdjęć: WP | Wirtualna Polska

Mam absolutną świadomość, że warunki, w których przeprowadzałem ten eksperyment, nie były profesjonalne, niemniej pokazały w przybliżeniu zachowanie się tych dwóch paliw przy ujemnej temperaturze.

Benzyna E10 vs. E5 na mrozie
Benzyna E10 vs. E5 na mrozie © WP | Wirtualna Polska

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach