Sprawdzamy efekt nowych przepisów. Kierowcy jeżdżą inaczej

Wypadki z udziałem pieszych przez lata były jednym z największych problemów polskich dróg. Nie mogli się oni czuć bezpiecznie nawet na przejściach. Teraz sytuacja się poprawiła. Czy to zasługa nowych przepisów?

Od 1 czerwca 2021 r. piesi mają pierwszeństwo już przed wejściem na przejścieOd 1 czerwca 2021 r. piesi mają pierwszeństwo już przed wejściem na przejście
Źródło zdjęć: © fot. Michal Fludra/NurPhoto/Getty Images
Szymon Jasina

Liczba wypadków na polskich drogach od lat spadała, ale poprawa sytuacji nie była znacząca. To samo dotyczyło bezpieczeństwa pieszych – nawet na przejściach dla pieszych, gdzie ci powinni czuć się najbezpieczniej. Co więcej, w latach 2016-2017 nastąpił nawet znaczący wzrost liczby potrąconych na "zebrach". To było motorem zmiany przepisów na wzór tych obowiązujących w Niemczech – od 1 czerwca 2021 r. kierowcy są zobowiązani do zatrzymania się, gdy pieszy tylko zbliża się do przejścia.

Nie brakowało krytyków takiego prawa, zatem warto przyjrzeć się temu, czy faktycznie się ono sprawdza. Wystarczy przejść kilka razy przez ulicę, aby zauważyć, że kierowcy w zdecydowanej większości przestrzegają nowego przepisu. Uważniej obserwują okolicę przejść dla pieszych i przepuszczają przechodniów. Rzut oka na policyjne statystyki też daje powody do optymizmu.

Przez lata liczba wypadków na przejściach dla pieszych utrzymywała się na podobnym poziomie, a nawet od 2012 do 2017 roku cały czas rosła (przy spadku łącznej liczby wypadków komunikacyjnych). W latach 2012-2019 średnia roczna liczba wypadków na przejściach dla pieszych wynosiła 3645. W 2021 r. było już tylko 2349 zdarzeń.

Rok 2020 był tu szczególny, gdyż z powodu wiosennego lockdownu spowodowanego początkiem pandemii COVID-19 mniejszy ruch oznaczał małą liczbę wypadków w tym okresie. Jednak mimo tego cały rok 2020 i tak był nieco gorszy niż 2021. Zatem nowe przepisy działają? Wnioski, niestety, nie są takie proste, ale dużo na to wskazuje.

Najbardziej optymistyczne jest to, że po prostu, mimo powrotu większej liczby samochodów na drogi, w 2021 r. było zdecydowanie mniej wypadków niż w 2019 r. Spadek liczby takich zdarzeń — z 30 288 na 22 816 — oznacza liczbę o 24,7 proc. niższą. Liczba wypadków z udziałem pieszych spadła z 7005 do 4755, czyli o 32,1 proc., natomiast jeśli weźmiemy pod uwagę te na samych przejściach, ich liczba spadła z 3466 do 2349, czyli o 32,2 proc.

Zatem faktycznie jest dużo bezpiecznej, szczególnie dla pieszych, ale trudno wskazywać tu na większą poprawę sytuacji na przejściach niż poza nimi. Pewne wątpliwości może też powodować rzut oka na statystyki dla konkretnych miesięcy. Tu policja nie rozdziela już wypadków na te, które miały miejsce na przejściach i poza nimi, ale procentowy udział miesięcy w drugiej połowie roku jest nawet nieco większy niż poprzednio.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.