Spalanie pod lupą - Honda zapłaci za nierealne deklarowane zużycie paliwa

Kupując auto, mało kto traktuje poważnie obietnice producentów dotyczące zużycia paliwa w danym modelu. Wygląda na to, że wkrótce to się może zmienić. Pierwsza za naciągane dane zapłaci Honda. Jak do tego doszło?

2008 Honda Civic Hybrid2008 Honda Civic Hybrid
Mariusz Zmysłowski

Kupując auto, mało kto traktuje poważnie obietnice producentów dotyczące zużycia paliwa w danym modelu. Wygląda na to, że wkrótce to się może zmienić. Pierwsza za naciągane dane zapłaci Honda. Jak do tego doszło?

Była prawniczka - Heather Peters, podała do sądu Hondę, ponieważ jej hybrydowa wersja modelu Civic (rocznik 2006) spalała więcej paliwa, niż obiecywał producent. Starcie jednostki z gigantem posiadającym ogromne zaplecze finansowe i sztab prawników – walka z wiatrakami? Jak się okazuje – niekoniecznie.

Producent deklarował, że jego hybryda spala 4,6 l/100 km. Już od początku pani Peters nie była zadowolona z rzeczywistego spalania. Samochód, mimo starań właścicielki, palił za dużo. Z czasem wraz ze wzrostem zużycia akumulatorów faktyczne zużycie paliwa osiągnęło pułap 8 l/100 km. Wtedy właścicielka Civica zażądała od Hondy odszkodowania w wysokości 10 000 dol.

Obraz

Po procesie trwającym zaledwie dwa dni sąd przyznał rację Heather Peters. Japoński gigant został obciążony karą w wysokości 9687 dol. Niewielka kwota? Owszem, ale ta wygrana może pociągnąć za sobą lawinę kolejnych pozwów.

Sędzia w argumentacji decyzji podał, że Honda, reklamując hybrydową odmianę modelu Civic, zdawała sobie sprawę z tego, że osiągnięcie spalania na poziomie 4,6 l/100 km będzie praktycznie niewykonalne. Mając tę świadomość, producent wykorzystał jednak dane do zwiększenia sprzedaży auta. Sąd uznał to za nieumyślne oszustwo. Mały początek wielkiej rewolucji?

Odwiedź forum Autokult.pl:

Źródło: Autologia

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut