WAŻNE
TERAZ

Dron spadł koło ich wsi. Mówią, co słychać często w nocy

Spadki sprzedaży w europejskim segmencie C. Klienci wolą SUV-y i konkurencję z Azji

Kompakty, jeszcze do niedawna uznawane za typowo europejski segment, stopniowo ustępują miejsca SUV-om i crossoverom. Kryzys półprzewodnikowy tylko pogłębił ten trend. Ford i Volkswagen liczą straty, ale na horyzoncie pojawiają się nowe gwiazdy.

Corolla cieszy się coraz większym zainteresowaniem europejskich klientówCorolla cieszy się coraz większym zainteresowaniem europejskich klientów
Źródło zdjęć: © fot. Maciej Rowiński
Aleksander Ruciński

Segment C został oficjalnie zepchnięty na czwartą pozycję w europejskiej sprzedaży. Wyprzedziły go SUV-y i crossovery. Można się było tego spodziewać - w ostatnich latach takie konstrukcje sukcesywnie zyskiwały na popularności, a brak dostępności półprzewodników tylko przyspieszył rynkową transformację.

Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Dysponujące ograniczonymi zasobami firmy skupiły się na produkcji najbardziej dochodowych modeli, jakimi są właśnie SUV-y. W związku z tym prognozowany udział kompaktów w europejskim rynku na koniec roku spadnie do 13 proc. w porównaniu z 14 proc. w ubiegłym roku.

Hity z problemami

Jednym z głównych "winowajców" jest tu Ford Focus, który w pierwszych ośmiu miesiącach 2021 roku zaliczył 49-procentowy spadek sprzedaży związany z brakiem dostępności nowych egzemplarzy, do których po prostu nie ma mikroczipów. Spore spadki dotknęły też dotychczasowy hit - VW Golfa (-8 proc.) oraz jego czeską siostrę, Škodę Octavię (-5 proc.). Powód? Ten sam co w przypadku Focusa.

Nie wszyscy producenci kompaktów stoją jednak na przegranej pozycji. Z kryzysu obronną ręką wyszła bowiem Azja, która nie tylko utrzymała dotychczasową sprzedaż, ale nawet poprawiła wyniki. Jest to nie tylko zasługa mniejszych problemów z półprzewodnikami, ale i prawdopodobnie odmiennej strategii, która nie zakładała odstawienia kompaktów na boczny tor. Dla przykładu - Toyota Corolla zanotowała 17 proc. wzrostu sprzedaży, Kia Niro aż 28 proc., a Ceed 29 proc. Ciekawe ilu klientów wybrało te modele zamiast niedostępnego volkswagena lub forda.

Benzyna wciąż mocna

Jak wynika z danych JATO Dynamics, aż 48 proc. kompaktów sprzedanych w pierwszych 8 miesiącach 2021 roku było napędzanych silnikiem benzynowym, 25 proc. dieslem, 10 proc. hybrydą, 9 proc. hybrydą plug-in i 8 proc. napędem elektrycznym.

Oznacza to, że udział elektryków wzrósł o około 3 pkt procentowe w stosunku do ubiegłego roku. Sporą niespodzianką jest tu ósma pozycja w pełni elektrycznego Volkswagena ID.3, który okazał się częściej wybierany niż wspomniana Kia Ceed i prawie tak popularny jak Renault Megane.

Jeśli chodzi o rynki przyjazne kompaktom, nadal mimo spadków (-4 proc.) najważniejsze pozostają Niemcy. Później Wielka Brytania (+3 proc.), Francja (+12 proc), Hiszpania (-9 proc.) i Polska (+12 proc).

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik