Prosty trik przy silnym mrozie. Auto odpali bez problemu

Tęgie mrozy sprawiają, że trudno uruchomić samochód, a akumulator ledwie zipie? Jeśli tak, to warto go wymienić na nowy, ale jeśli musicie przetrwać z aktualnym jeszcze jakiś czas, dobrze jest zastosować prostą metodę.

Sprawność baterii spada wraz z temperaturą. Jeśli nie jest mocno zabudowana, warto zastosować prosty trik na mrozySprawność baterii spada wraz z temperaturą. Jeśli nie jest mocno zabudowana, warto zastosować prosty trik na mrozy
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Dlaczego akumulator rozładowuje się na mrozie?

Tu chodzi wyłącznie o procesy chemiczne zachodzące w klasycznym akumulatorze. Optymalna dla akumulatora temperatura to ok. 20-25 st. C. Wówczas ma 100-procentową sprawność. Im niższa temperatura, tym reakcje elektrochemiczne zachodzą wolniej, a tym samym bateria traci sprawność.

Przyjmuje się, że już przy temperaturze ok. -10 st. C sprawność akumulatora to ok. 80 proc., a maksymalnie, przy jeszcze większych mrozach, spada nawet do ok. 50-60 proc.

Jest jeszcze druga strona medalu – bardzo zimny silnik trudniej uruchomić. Stawia duże opory, a rozrusznik nie ma takiej siły jak w temperaturach dodatnich. I to wszystko sprawia, że przy mrozach akumulator jest najbardziej obciążony, przez co może się rozładowywać.

Prosty trik przy uruchamianiu

Prostą metodą przy uruchamianiu samochodu na mrozie, którą znają doświadczeni kierowcy, jest włączanie świateł na kilkanaście-kilkadziesiąt sekund przed przekręceniem kluczyka. Ma to na celu wzbudzenie akumulatora nim zostanie mocno obciążony. Dzięki temu procesy elektrochemiczne w zaczną zachodzić przed, a nie w trakcie uruchamiania silnika. Dobrze jest jednak wyłączyć światła przed samym rozruchem jednostki napędowej.

Prosty trik na "trudne poranki"

Jeśli akumulator słabo działa przy porannych mrozach, trzeba go często ładować, auto jest używane na krótkich dystansach, warto zastosować metodę stosowaną nierzadko w latach 80-90. Chodzi o wyjęcie akumulatora i zabranie go do domu na noc, by rankiem po zamontowaniu mieć pełną jego sprawność.

Oczywiście wiąże się to z poświęceniem dodatkowego czasu i opanowaniem sztuki montażu oraz demontażu akumulatora. Jednak ciepła bateria na pewno poradzi sobie z odpaleniem auta rano lepiej niż wychłodzona przez noc.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.