Diesel mocno zagrożony. Polacy coraz częściej wybierają hybrydy

W pierwszym miesiącu 2021 r. Polacy kupili mniej nowych samochodów - zarówno w porównaniu ze styczniem 2020 r., jak i z poprzednim miesiącem. Potężna zmiana zaszła natomiast w kwestii rodzaju napędu, na który decydują się nabywcy. Już tylko krok dzieli diesle od spadku na trzecie miejsce.

Corolla to najpopularniejsze w Polsce auto z napędem, który można określić jako alternatywnyCorolla to najpopularniejsze w Polsce auto z napędem, który można określić jako alternatywny
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Według danych Instytutu Badań Rynku Samochodowego Samar w styczniu w Polsce zarejestrowano 32 266 nowych samochodów osobowych. To o 18,3 proc. mniej niż w styczniu 2020 r. i 37,4 proc. mniej niż w grudniu 2020 r.

Bardzo interesująco przedstawia się jednak kwestia dokonywanych przez Polaków wyborów. W pierwszym miesiącu 2021 r. liderem rynku była Toyota (5,9 tys. szt.), za którą uplasowała się Skoda (4,1 tys.) oraz Volkswagen (3,3 tys.). To przełożyło się na wybór napędu. Najpopularniejszym modelem stycznia była Corolla, a w pierwszej dziesiątce uplasowały się inne propozycje Japończyków: Yaris, RAV4 oraz C-HR. Samochody te najatrakcyjniejsze są w wersji z napędem hybrydowym. Nic więc dziwnego, że ten znacznie zyskał na popularności.

Według szczegółowych danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, uzyskanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, w styczniu 2021 r. nabywcy nowych samochodów osobowych najczęściej decydowali się na silniki benzynowe - 58,8 proc. Diesle stanowiły 15,8 proc., ale już niemal równą popularnością cieszyły się klasyczne hybrydy - 12,2 proc. Egzemplarze z napędem typu mild hybrid wybrało 8,3 proc. kupujących (w tym było to 1983 szt. aut benzynowych i 691 szt. diesli). Na dalszych miejscach znalazły się samochody z instalacją LPG (3,1 proc.), hybrydy plug-in (1,5 proc.) oraz auta elektryczne (0,5 proc.).

Według danych PZPM w całym 2020 r. klasyczne hybrydy stanowiły 8,6 proc. sprzedaży samochodów. Styczniowy skok do 12,2 proc. to interesujący trend, któremu warto się przyglądać. Niewykluczone, że już niebawem będziemy świadkami zepchnięcia aut z silnikiem wysokoprężnym na trzecie miejsce zestawienia sprzedaży. Dotyczy to jednak tylko nowych aut, bo w przypadku tych importowanych dysproporcja pomiędzy dieslami i egzemplarzami benzynowymi jest dużo mniej wyraźna.

Być może za wzrostem udziału klasycznych hybryd stoi po prostu fakt, że dla części najbardziej cenionych przez polskich nabywców modeli takie wersje są najrozsądniejszym wyborem. Możliwe jest także to, że za wyborem hybrydy stoi przeświadczenie o mniejszej kłopotliwości takiego napędu. Niewykluczone jednak, że rolę odgrywają tu także względy ekologiczne i coraz liczniejsza grupa zmotoryzowanych chce pozostawać możliwie najmniej uciążliwymi dla środowiska. Za tą ostatnią opcją przemawiałaby również rosnąca popularność aut z LPG oraz hybryd plug-in. Ciekawe, co pokażą najbliższe miesiące.

Wybrane dla Ciebie

Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Nagrywanie policjantów: co warto wiedzieć, by uniknąć problemów
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam