Dwusprzęgłowa skrzynia biegów – budowa i podstawy działania

Skrzynia dwusprzęgłowa została zaprojektowana z myślą o połączeniu zalet przekładni manualnych i automatycznych.

Audi S-TronicAudi S-Tronic
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Audi
Rafał Warecki

Zasada działania skrzyń dwusprzęgłowych opiera się na układzie dwóch równoległych skrzynek biegów w jednej obudowie, wyposażonych w osobne sprzęgła wielopłytkowe mokre bądź suche. Moc pobierana ze wspólnego źródła mocy wędruje na jedno ze sprzęgieł współpracujące z daną skrzynią.

Jedna przekładnia wyposażona jest w pary kół zębatych obsługujących biegi parzyste, druga - nieparzyste. Wałki sprzęgłowe odrębnych skrzyń umieszczone są jeden w drugim przy czym sprzęgają się tylko z wybranymi parami kół zębatych. Drążony wał zewnętrzny obsługuje najczęściej biegi parzyste, wewnętrzny nieparzyste. Jeden z nich wyposażony jest także w parę kół do biegu wstecznego jeśli bieg ten nie jest realizowany przez osobny wałek.

Budowa dwusprzęgłowej skrzyni biegów
Budowa dwusprzęgłowej skrzyni biegów © fot. mat. prasowe/Audi

Włączenie sprzęgła powoduje przeniesienie napędu do współpracującej z nim skrzyni biegów, która wcześniej nie przenosiła momentu obrotowego. Podczas gdy jedno ze sprzęgieł jest włączone, drugie nie przenosi w tym czasie ruchu obrotowego, a sprzężona z nim nieobciążona skrzynia biegów załącza już kolejne przełożenie, tak aby zmiana biegu nastąpiła tylko przez odpowiednie przełączenie sprzęgieł.

Przerwa w przenoszeniu napędu na czas przełączania zabezpieczona jest tak zwanym przekryciem momentu – oznacza to, że wartość momentu obrotowego przenoszonego przez sprzęgło pierwsze spada proporcjonalnie do wzrostu momentu przenoszonego przez sprzęgło drugie poprzez względny poślizg tarcz, co zapewnia wielopłytkowa konstrukcja sprzęgieł. W praktyce oznacza to częściowe załączenie obydwu biegów (aktualnego i kolejnego) i brak dostawy momentu na okres zaledwie około 10 milisekund.

VW 7 gear dual-clutch gearbox DSG

Za sterowaniem stoją więc skomplikowane układy elektroniczne dzięki którym czas automatycznej zmiany kolejnych biegów zajmuje od 300 do 500 milisekund. Układ sterowania radzi sobie nieco gorzej w przypadku redukcji biegu.

Np. podczas wyprzedzania - gwałtownego wciśnięcia pedału gazu - w skrzyni biernej następuje wyzębienie pary kół przygotowanego biegu wyższego i zazębienie pary kół biegu niższego z automatycznym międzygazem w celu wyrównania prędkości obrotowych, co trwa zazwyczaj do 900 milisekund. Moc oddawana jest najczęściej na wspólny wałek główny. Już niebawem przedstawimy Wam różnice w poszczególnych rozwiązaniach czołowych producentów.

VW DSG (Direct Shift Gearbox) www.audi-a1.org

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej