Skompresowana moc – O.CT R8 Compressor (2011)

Niezależnie od wersji Audi R8 korzysta z wolnossącego silnika. Różni tunerzy próbują jednak - z lepszym lub gorszym skutkiem - do jednostki napędowej dodać doładowanie. Czy taka sztuka udała się firmie O.CT obiecującej moc 565 KM?

Obraz
Olgierd Lachowski
Obraz

Pod nóż trafiło Audi R8 w podstawowej odmianie silnikowej, a więc wóz wyposażony w 8-cylindrowy motor o kącie rozwidlenia cylindrów wynoszącym 90 stopni. 4,2-litrowa jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa od zeszłego roku ma podniesioną do 430 KM moc dostępną przy 7900 obr./min. Maksymalny moment obrotowy to 430 Nm w przedziale 4500-6000 obr./min.

Za pomocą 6-biegowej manualnej lub zautomatyzowanej skrzyni R-tronic napęd transportowany jest na wszystkie koła. Przy masie własnej 1635 kg Audi R8 potrzebuje 4,60 s na przyspieszenie do 100 km/h, a jego prędkość maksymalna to 302 km/h. Tyle wóz seryjny.

W przerobionym przez niemieckie O.CT aucie przyspieszenia są sporo lepsze, a i prędkość maksymalna daleko wyższa. Poprawa osiągów była możliwa dzięki sprężarce mechanicznej, układowi wydechowemu z rur kwasoodpornych wyposażonemu w sportowe reaktory katalityczne i tłumiki oraz zastosowaniu nowego modułu sterującego motorem. Efekt?

Obraz

Rezultat to 565 wściekłych koni mechanicznych mocy i 560 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Właśnie dzięki nim R8 od 0 do 100 km/h przyspiesza o 0,70 s szybciej od samochodu fabrycznego, a więc w 3,90 s. 250 km/h na prędkościomierzu pojawia się po 24 sekundach. Prędkości maksymalnej tuner nie podaje, ale należy się spodziewać, że oscyluje ona gdzieś w pobliżu 320 km/h.

Zainteresowani dalszym tuningiem mogą nabyć kompozytową pokrywę bagażnika i lepszy zestaw hamulcowy, ale O.CT poza podaniem informacji o takich możliwościach, nie podzieliło się szczegółowymi informacjami na ich temat. Podobnie tajemnicą pozostaje koszt tuningu wozu.

Obraz

Dając 135 KM kompresor spełnia swoje zadanie bardzo dobrze, ale do 800-konnego wyposażonego w dwie takie sprężarki PPI R8 Razor GTR 800 Bi-Centrifugal Supercharger jeszcze daleko.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Centralnie, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4163 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Kompresor
  • Moc maksymalna: 565 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 135,72 KM/l (seryjny – 100,89 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 560 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna lub 6-biegowa, zautomatyzowana R-tronic
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 8,5 x 18”
  • Koła tylne: 10,5 x 18”
  • Opony przednie: 235/40 R 18
  • Opony tylne: 285/35 R 18

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1635 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,89 kg/KM (seryjny – 3,80 kg/KM)
  • Długość: 4431 mm
  • Rozstaw osi: 2650 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
  • Przyspieszenie 0-250 km/h: 24,00 sblock position=\inside7562/block
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam