Škoda Yeti 1,8 TSI 4x4 Laurin & Klement [test autokult.pl]

Indywidualny charakter zazwyczaj nie idzie w parze z popularnością. Samochody zaprojektowane inaczej, niż wskazywałyby na to trendy, to w ostatnim czasie coraz rzadszy widok. Za jeden z wyjątków można z pewnością uznać Škodę Yeti.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
Rafał Warecki

Škoda Yeti 1,8 TSI Laurin & Klement - test

Produkowane od 2009 roku Yeti to jak na markę Škoda auto nietypowe z dwóch powodów. Pierwszy to intrygująca i odważna stylizacja, drugi - dość wysoka jak na Škodę cena (od 65 950 zł). Nie przeszkadza to jednak w całkiem niezłej sprzedaży i wzbogacaniu oferty o ciekawe wersje – jedną z nich jest na pewno Laurin & Klement, która pojawiła się w cenniku pod koniec zeszłego roku.

Wersja wyposażenia Laurin & Klement to nic innego jak połączenie bogatego wyposażenia i kilku dodatkowych akcentów stylistycznych. Sama nazwa jest wyrazem uznania dla Václava Laurina i Václava Klementa. W 1895 roku założyli oni firmę produkującą rowery, motocykle i samochody, która następnie w 1925 roku została przejęta przez koncern Škoda. Odmiany Laurin & Klement dostępne w modelach Octavia, Superb i Yeti mają być więc wyrazem uznania dla wkładu w rozwój marki.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Sylwetka Yeti jest nakreślona dość nietypowo. Zaokrąglony front z charakterystycznymi dzielonymi reflektorami przechodzi płynnie w kanciasty tył o kształtach ociosanego kawałka drewna, który przywodzi na myśl małe auta dostawcze. Linie crossovera Škody mimo lekkiej ekstrawagancji są jednak uniwersalne i przyjemne dla oka, a pakiet Laurin & Klement ma udowadniać, że po delikatnym przypudrowaniu mogą być również eleganckie. Zwłaszcza w czerni, z którą ładnie komponują się specjalne 17-calowe obręcze Annapurna oraz ozdobne listwy boczne.

Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny, opis wersji Laurin & Klement można by zakończyć, ponieważ poza wspomnianymi wyżej skromnymi dodatkami nowością jest tylko podpis u zbiegu przednich drzwi i błotników.

Wewnątrz auta również trudno mówić o rewolucji, a nawet ewolucji. Wraz z podpisem wersji po prawej stronie kokpitu pojawiła się skórzana tapicerka z przeszyciami i wstawki maźnięte fortepianową czernią. Poza tymi dodatkami to po prostu bardzo dobrze wyposażone Yeti.

Niezależnie od tego, czy siedzi się z przodu czy z tyłu, wnętrze wydaje się większe niż na zewnątrz. Dzięki prostemu kształtowi nadwozia dużo funkcjonalnej przestrzeni jest także w bagażniku. Foremna przestrzeń załadunkowa po złożeniu niezależnie regulowanych tylnych siedzisk pozwoli przewieźć nawet duże sprzęty AGD. Wrażenie to potęguje duże przeszklenie i szklany dach wpuszczający do środka dużo światła.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Yeti mimo gabarytów mniejszych niż większość konkurencji dzięki wysokiej pozycji za kierownicą zapewnia dobrą widoczność dookoła i pozwala poczuć się jak w pełnowymiarowym crossoverze. Fotele początkowo wydają się nienaturalnie krzesełkowe i niezbyt wygodne, ale po dłuższej chwili łatwo się do nich przyzwyczaić i wcale nie męczą w podróży. Męczące są natomiast szumy spowodowane opływem powietrza już od prędkości 100 km/h. Samochód jest również dość wrażliwy na siły boczne, np. podmuchy wiatru, o czym trzeba pamiętać podczas wyprzedzania ciężarówek.

Całe wnętrze jest po prostu dobre - jak to w Škodach. Trudno mówić o niespotykanie wysokiej jakości, ale to kompromis niezłych materiałów i dobrego spasowania połączonych z wysoką ergonomią i intuicyjną obsługą praktycznie wszystkiego poza nawigacją Amundsen+.

Škoda Yeti na drodze zachowuje się jak typowy crossover z układem dołączania napędu tylnej osi. Wykorzystuje on popularne przy rozwiązaniach tego typu sprzęgło Haldex, dzięki czemu z pomocą elektroniki odpowiadającej za poziom bezpieczeństwa czynnego szybko i efektywnie dba o trakcję oraz zachowanie odpowiedniego toru jazdy. Zawieszenie nie jest przy tym zbyt miękkie i pozwala pewnie prowadzić auto na zakrętach bez utraty sterowności, ale przy większych prędkościach nadwozie czasem lub się przechylić.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Zwrotne Yeti najlepiej czuje się w mieście lub lekkim terenie. To, co crossover Škody potrafi poza utwardzonymi drogami w trybie off-road, sprawdzałem jakiś czas temu na specjalnie przygotowanym torze automobilklubu ADAC - auto pokazało się od najlepszej strony. Napęd AWD nie jest więc tutaj dla picu.

Model w wersji Laurin & Klement oferowany jest ze wszystkimi silnikami z wyjątkiem najsłabszego 1,2 TSI (105 KM). Prezentowany egzemplarz napędzany był jednostką 1,8 TSI o mocy 160 KM, która w zupełności wystarczała do sprawnego przemieszczania się. Nie jest to jednak auto stworzone do prędkości autostradowych. Przy 130 km/h na szóstym biegu motor utrzymuje okolice 3000 obr./min i turbosprężarka bez wytchnienia dmucha do cylindrów. Przez to średnie spalanie w trasie przy takiej prędkości to około 8,5 l/100 km, co trudno uznać za zadowalający wynik.

Škoda Yeti na wyraźne życzenie kierowcy potrafi być zadowalająco ekonomiczna: zużyje 6,5 l/100 km, ale trzeba pilnować obrotomierza, aby nie przekraczał 2000 obr./min. Krótkie biegi w tym nie pomagają, a ma to oczywiście znaczący wpływ na możliwą do rozwinięcia prędkość.

Jeśli nieduży crossover o dużych możliwościach i niebanalnej stylizacji jest tym, czego szukasz, Yeti będzie odpowiednim rozwiązaniem. Jednak aby w pełni korzystać z tego, co oferuje to auto, trzeba zostawić w salonie co najmniej 86 850 zł – dokładnie tyle kosztuje najtańsza wersja wyposażona w napęd 4x4.

  • Wygląd inny niż wszystkie crossovery
  • Przestronność
  • Ergonomia
  • Dobra widoczność
  • Możliwości terenowe
  • Wysokie zużycie paliwa przy prędkości autostradowej
  • Kto dopłaci 10 500 zł do wersji Elegance za pakiet L&K?
Ogólna ocena samochodu: [stars]7[/stars]Zobacz inne testy samochodów marki Škoda!

Škoda Yeti 1,8 TSI Laurin & Klement - dane techniczne

Testowany egzemplarz: Škoda Yeti 1,8 TSI 4x4 Laurin & Klement
Silnik i napęd
Układ i doładowanie:R4, turbosprężarka
Rodzaj paliwa:benzynowy
Ustawienie:Poprzeczne
Rozrząd:DOHC 16V
Objętość skokowa:1798 cm3
Stopień sprężania:10,5
Moc maksymalna:160 KM przy 4500-6200 rpm
Moment maksymalny:250 Nm przy 1500-4500 rpm
Objętościowy wskaźnik mocy:89 KM/l
Skrzynia biegów:6-biegowa, manualna
Typ napędu:4x4, dołączana tylna oś sprzęgłem Haldex
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane
Hamulce tylne:Tarczowe
Zawieszenie przednie:Kolumny typu MacPherson
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany elektromechanicznie
Średnica zawracania:10,3 m
Koła, ogumienie przednie:225/50 R17
Koła, ogumienie tylne:225/50 R17
Masy i wymiary
Typ nadwozia:Crossover
Liczba drzwi:5
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,37
Masa własna:1505 kg
Stosunek masy do mocy:9,4 kg/KM
Długość:4223 mm
Szerokość:1793 mm
Wysokość:1691 mm
Rozstaw osi:2578 mm
Rozstaw kół przód/tył:1541/1537 mm
Pojemność zbiornika paliwa:60 l
Pojemność bagażnika:416 l
Specyfikacja użytkowa
Ładowność maksymalna:620 kg
Maksymalna masa holowanej przyczepy/ z hamulcem:700/1800 kg
Kąt natarcia:19 st.
Kąt rampowy:17 st.
Kąt zejścia:26 st.
Prześwit180 mm
Osiągi
Katalogowo:Pomiary własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:8,4 s
Prędkość maksymalna:200 km/h
Zużycie paliwa (miasto):9,1 l/100km10,9 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):6,9 l/100 km8,5 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):8,0 l/100 km9,2 l/100 km
Emisja CO2:189 g/km
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek
Cena
Testowany egzemplarz:108 350 zł
Model od:65 950 zł
Wersja silnikowa od:86 850 zł

Škoda Yeti 1,8 TSI Laurin & Klement - zdjęcia

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/16] Źródło zdjęć: |
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach