Skazany na sukces, czyli historii Ferrari część 1 [geneza motoryzacji]

Ta marka była niejako skazana na sukces. Czekano tylko na to, czy jej produkty będą hitem lokalnym, czy może zdominują świat. Dziś dla wielu Ferrari to marka numer 1.

Ferrari 166Ferrari 166
Piotr Wielgus

Początek marki Ferrari datowany jest na rok 1929. Wtedy Enzo Ferrari otworzył zakład, w którym wytwarzał samochody wyścigowe. W jego warsztacie powstawały auta, które bardzo szybko zrobiły furorę na torach wyścigowych całej Europy.

Ferrari 166
Ferrari 166

W roku 1947 powstał model o oznaczeniu 125 S. Był on wyposażony w silnik V12 o skromnej jak na Ferrari pojemności 1,5 litra. Ten samochód miał być pierwszym autem Ferrari stworzonym poza tory wyścigowe. Jednak tak naprawdę pierwsze Ferrari, które powstało jako klasyczny samochód sportowy przystosowany do normalnego ruchu drogowego, zadebiutowało w 1948 roku. Był to typ 166.

Ferrari 342 America
Ferrari 342 America

Podczas projektowania tego modelu Enzo Ferrari skorzystał z doświadczenia, jakie zebrał, angażując się w sport wyścigowy. W aucie zastosowano rasowy silnik dwunastocylindrowy, podobnie jak w przypadku 125 S, o małej jak na włoską firmę pojemności 2,0. Samochód skonstruował Gioacchino Colombo, były projektant Alfa Romeo. Bezpośrednim następcą tego modelu było Ferrari 342 America.

Ferrari 342 America
Ferrari 342 America

Silnik zastosowany w tym modelu wyznaczał zupełnie nowe standardy. Był to Lampredi 60° V12 o pojemności ponad 4 litrów, zasilanie stanowiły 3 gaźniki Weber 40 DCF. Moc Auta wahała się od 200 do 220 KM. Bez wątpienia Ferrari 342 America był jednym z najbardziej pożądanych samochodów tamtych czasów. Tym bardziej dziwi, że wyprodukowano  zaledwie sześć egzemplarzy tego samochodu. Jeden z nich, fabrycznie wzmocniony do 300 KM, trafił do króla Belgii Leopolda II.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa