Co robi szkocka krata w Golfie GTI? Projektantka zdradza historię wzoru

Dzisiaj Volkswagen nazywa ten wzór "Clark" i chociaż jest stosowany w tym modelu od 40 lat, ciągle wygląda świeżo i atrakcyjnie. Nie znalazł się w nim przez przypadek.

Obraz
Źródło zdjęć: © fot. Piotr Piechocki
Michał Zieliński

Nowego Golfa GTI najłatwiej rozpoznać po trzech elementach. Pierwszym z nich jest czerwone obramowanie atrapy grilla, oznaczające moc. Drugim jest dźwignia zmiany biegów przypominająca piłeczkę golfową. Ma to w jakiś sposób nawiązywać do nazwy samochodu. Trzecim jest ta charakterystyczna tapicerka. Jednym może kojarzyć się ze szkockimi kiltami. Innym z flanelową koszulą. Jeszcze innym z filmem "Kosmiczne jaja".

Gone To Plaid

Mimo, że jestem fanem ostatniej teorii, to tapicerka ta była dostępna już w pierwszym Golfie GTI, który pojawił się na rynku 11 lat przed premierą filmu. Odpowiedzi na pytanie trzeba szukać u projektantki wnętrza, Gunhild Liljequist. Była pierwszą kobietą w dziale stylistycznym Volkswagena i to ona wpadła na pomysł użycia tego wzoru.

Historię zdradziła podczas świętowania 40. urodzin samochodu. Pracując nad sportowym Golfem wiedziała, że wnętrze musi jednocześnie zdradzać ostrzejszy charakter auta i podkreślać jego wysoką jakość. Jej pierwszym pomysłem było zupełnie czarna tapicerka, ale chciała więcej koloru. Wtedy przypomniała sobie o tkaninach, które podziwiała podczas podróży do Wielkiej Brytanii.

Gunhild Liljequist w pierwszym Golfie GTI
Gunhild Liljequist w pierwszym Golfie GTI © volskwagenclassic.de

Był to właśnie tartan, materiał kojarzony głównie ze Szkocją i ich tradycyjnymi kiltami. Lilijequist zawsze kojarzył się z czymś bardzo wytrzymałym, dlatego projektując wnętrze pierwszego Golfa GTI wzorowała się na szkockiej kracie. Brytyjskie korzenie gwarantowały, że wzór będzie kojarzył się ze sportem.

W 2005 roku, gdy debiutował Golf GTI bazujący na piątej generacji kompaktu, "Clark" powrócił do oferty i jest w niej do dziś. Oby zostało tak jak najdłużej.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km