Nowy rodzaj benzyny. Niemcy już nie wiedzą, co się dzieje

Sagi dot. usunięcia silników spalinowych ciąg dalszy. By uspokoić Niemcy, Unia Europejska przygotowała projekt pozwalający na użycie e-paliw. Niestety, wprowadza on jeszcze więcej zamieszania.

Benzyna zeroemisyjna produkowana jest w demonstracyjnej fabryce na południu Chile. Porsche jest jednym z udziałowcówBenzyna zeroemisyjna produkowana jest w demonstracyjnej fabryce na południu Chile. Porsche jest jednym z udziałowców
Źródło zdjęć: © money.pl | Marcin Walków
Mateusz Lubczański

Przypomnijmy: przepisy dot. zablokowania sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku utknęły na ostatnim, niemal formalnym kroku. Niemcy (otrzymując poparcie Włoch czy chociażby Polski) nie zgodziły się na przejście na całkowicie bezemisyjne układy napędowe. Przemysł motoryzacyjny w Niemczech to 800 tys. miejsc pracy. Ta liczba uległaby gwałtownemu zmniejszeniu, co potwierdzają chociażby zwolnienia w zakładach Forda, które będą produkować elektrycznego Explorera.

Sprzeciw wzbudził nie lada zamieszanie. Jak donosi agencja Reuters, Wspólnota przygotowała kolejne przepisy, które stworzą nową kategorię pojazdów – spalinowych, lecz zasilanych e-paliwami.

E-paliwa uzyskiwane są z dwutlenku węgla, wody i elektryczności. Z racji tego, że węgiel pozyskiwany jest z atmosfery, a podczas spalania do niej wraca, nie jest to rozwiązanie bezemisyjne, ale przynajmniej jest określane jako "neutralne". Nad tą technologią pracuje chociażby Porsche, ale i Japończycy mieli swoje pomysły z algami.

Jednakże projekt przepisów wprowadza interesującą blokadę: kierowca nie będzie mógł uruchomić silnika, jeśli w baku znajdzie się tradycyjne paliwo kopalne. Ten aspekt wzbudził w Niemczech nie lada zamieszanie. Dwa źródła wskazane przez Reutersa mówią, że będzie się to wiązało z rozwojem nowych jednostek. Dotychczas jednak e-paliwa miały być sposobem na utrzymanie klasyków, czy też nawet "zwykłych" samochodów na drodze.

"Na drogach całego świata jest ponad miliard samochodów. Pozostaną na nich przez kolejne dekady. E-paliwa są efektywnym, uzupełniającym rozwiązaniem w tej kwestii" – stwierdził dyrektor zarządzający Porsche, Oliver Blume.

Jak donosi organizacja "Transport & Enviroment", e-paliwa w 2030 roku mają być droższe od zwykłej benzyny o 50 proc., co skutkowałoby tankowaniem tradycyjnego paliwa do nowych pojazdów, zaprojektowanych pod e-paliwa.

Niemiecki minister transportu Volker Wissing nie chce całkowicie odrzucać nowych pomysłów, a jedynie "wprowadzić do nich pewne poprawki". Tymczasem producenci samochodów dalej błądzą w ciemności – nie wiadomo, czy pieniądze na rozwój przeznaczyć na samochody elektryczne, czy też dostosowanie jednostek spalinowych do nowych wymagań normy spalin Euro 7.

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km