Błąd przy parkowaniu i silnik nie odpali. Mechanik ma prostą poradę

Samochód z automatem nie chce odpalić? Spokojnie, to najczęściej nie jest żadna awaria, lecz twój błąd. Spójrz na dźwignię, a wszystko się wyjaśni.

Samochód z automatem jest prostszy i wygodniejszy, ale czasami niektóre sytuacje mogą zaskoczyć.Samochód z automatem jest prostszy i wygodniejszy, ale czasami niektóre sytuacje mogą zaskoczyć.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Serwisanci doradzający klientom niektórych marek mają setki takich telefonów. Auto normalnie jeździło, a teraz nie chce odpalić. Wciskanie guzika czy przekręcanie kluczyka nic nie daje. Silnik milczy.

"Czy samochód ma automatyczną skrzynię biegów?" – brzmi zazwyczaj pierwsze pytanie doradcy.

Jeśli tak, to na 90 proc. wiadomo o co chodzi. Rada: "Proszę sprawdzić, czy dźwignia skrzyni biegów jest na P. Jeśli nie, to proszę ją tak ustawić i dopiero uruchomić silnik". Z reguły to wystarcza.

Myślicie, że to rzadkość? Przypadkiem kiedyś usłyszałem taką rozmowę, zrozumiałem o co chodzi i po niej zapytałem doradcy, czy często się tak zdarza. Doradca odpowiedział z westchnieniem: "kilka razy dziennie".

Wszystko przez roztargnienie

Każdy kierowca korzystający z automatycznej skrzyni biegów powinien wiedzieć, że silnik należy uruchamiać i wyłączać, kiedy dźwignia automatu znajduje się w pozycji P. Wtedy napęd jest zatrzymany. Jednak wyłączenie silnika możliwe jest w każdej pozycji drążka przekładni. I stąd kłopot.

Przez roztargnienie czasami zapominamy o przestawieniu dźwigni i wyłączamy motor w pozycji D lub R. Kończy się to tym, że wracając do auta nie można uruchomić silnika. Napęd z automatyczną przekładnią jest tak skonstruowany, by było to niemożliwe. Można go uruchomić tylko na P lub w niektórych autach na N.

Łatwiej mają właściciele aut z elektronicznym drążkiem skrzyni biegów. Przez brak mechanicznego połączenia, nawet po wyłączeniu silnika na D, skrzynia i tak ustawia się w tryb P. Zatem ponowne uruchomienie będzie możliwe.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa